Oblatbilder
Jag köpte oblatbilder till barnbarnen som alla har fyllt år i sommar.Jag tyckte det var en rolig grej med motivtårtor men blev jättebesviken när man skulle skära dem, det såg inget aptitligt ut.
Varför blir det som kycklingskinn/tygtrasa?eller vad man ska likna det som. Ska man ha något annat än grädde under?
Är det någon som har erfarenhet av detta vore bra och veta till en annan gång.
Tatsu

Det har jag aldrig varit med om.. Nu har jag iofs inte använt de man köper hos återförsäljare utan jag har en kompis som har en skrivare där man kan skriva ut oblater.
Meningen är ju att den lixom ska smälta och bilden förs över till tårtan så att säga.. Det va inget kvar bakom som skulle tas bort eller så?
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Hoppas inte att det var något som skulle tas bort för isåfall har vi ätit upp det
Vi köpte dem via tårtdecor eller kakburken jag kommer inte ihåg vilket.

Hm.. tyvärr har jag inget bra svar på vad som kan ha varit.. har aldrig varit med om det själv som sagt :)
Does it become a walk?
/Ida
Vad fäste du bilden med? #2

Känner igen det där…
Gjorde en tårta till min son för ett par veckor sedan med en oblatsbild. Beställd via nätet någonstans.. Hade lagt den på grädde och bilden blev liksom seg som tuggummi. Inte smakade den särskilt gott heller…Som papper. Lite trist.
Det är bättre med dom oblatsbilder som är tryckta på photopan-papper som är typ ett marsipanark. Men de är ganska svåra att få tag i om man inte beställer via någon som har en tårtbildsskrivare. En del bagerier har såna till bildtårtor. Finns även att beställa via nätet har jag sett.
Då är det inte jag som gjort något "fel" utan det kan bli så, det var synd för tårtorna var jättefina. En med prinsessor och rosa grädde runt om, en spinelmannen och en Pirats of C med grön grädde spritsad runt om. Ungarna tyckte det var jättekul i allafall.
Tyvärr kan vi inte använda Marsipan i vår familj pga allergier men de kanske blir bättre.
Jag vann en oblatbild här som såg ut som ett foto och den blev jättefin på tårtan. Gå in och titta på bilden i tråden: Bildtråd tårtor 2.

#7 Din oblat var utskriven av en privatperson. Såna oblater är bättre :)
Does it become a walk?
/Ida
Ok, #8. därför den var så lyckad.

De är betydligt lättare att få bra då iaf :)
Does it become a walk?
/Ida

Var får man tag i en skrivare för oblatbilder?

Jag har faktiskt ingen aning på rak arm..
Does it become a walk?
/Ida