Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettövrigt
Läst 2687 ggr
Tequiero93
0

Tårtbeställning

Hej! Jag har fått en tårta på beställning nu och jag funderar på att ha björnbär och vitchocklad fyllning, vad tror ni om det?? :) sen måste jag ju dekorera med något oc jag vill ha med frukt och chocklad, nån som vill ge mig insperation? :)

Tequiero93
1

glömde och skriva att jag vill täcka med något vitt, krämigt :)

Tequiero93
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har tänkt mig något sånt här

hus-musen
0

hmm vit choklad kan ju bli lite sliskigt så jag hade nog haft lite syrligare frukter som kiwi, hallon eller likande. Den tårtan på bilden ser juriktigt charmig ut=)

Qui dormit, non peccat

Tequiero93
0

Jag har inte gjort något av bjönbärmoussen eller den vitachockladen så vet inte hur sätt de blir. Men hallonmoussen är ju jättesöt "/

Solaika
0

Björnbärsmousse är inte speciellt sött. Och man kan alltid minska på sockret :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Tequiero93
0

#5 men va bra. vet du några andra mousser som passar ihop och inte är för söta och ganska frächa :)

Gerbilflicka
0

Jag tycker hallon ar bast! Kop frysta till fyllningen (och farska om du ska dekorera) och pudra med lite florsocker innan du later dem tina i rumstemperatur sa blir de inte allt for slabbiga. Flört

Solaika
0

#6 Lime och vit choklad gjorde jag till en tårta på jobbet. Det va mycket uppskattat.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Tequiero93
0

# 7 Tack för tippset :)

#8 De låter ju jättebra :D

Tequiero93
0

#8 har du recept på vitchocklad mousse, hittar inget på sajten ;P

Tequiero93
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har hittat en bild på hur jag vill göra min tårta på utsidan ;) här kommen en bild. vet någon hur han gör något sånt grönt som ligger uppepå??;P

Gerbilflicka
0

#11 Ser ut som vanlig gele for mig?

Scoobi86
0

När jag gör björnbärsmousse använder jag endast grädde, gelatin och björnbär. Jag använder hela bäret som jag mosar i grädden och tillsätter gelatin. Jag tycker inet alls att det är sött, snarare syrligt och fräscht.

Kan du inte göra ett fluff med vit choklad istället eller du vill ha mousse?

Jag har testat kombinationen flera gånger och jag tycker den är jättegod.

Tequiero93
0

#13 De e ju smart, de blir ju ändå samma sak typ med fluff som mousse ;*) jag förstår inte riktigt hur du menar med moussen ;P Har du något recept på björnbärsmousse? :P

Scoobi86
0

Ja, det är lite enklare också. Kan bara tipsa dig om att isåfall INTE använda Borggårdens vita choklad (finns bla på Willys). Har testat den tre gånger och alla tre gångerna har jag fått göra om med annan choklad, efter ett tag skiktar sig fluffet och blir vattningt uppepå och sen är det bara en grynig massa under - äckligt! Fazers är bra.

Till björnbärsmoussen brukar jag använda ca 2 dl grädde, ca 250 gram björnbär (ett pkt) och en dryg tesked gelatinpulver som löses upp i i msk kallt vatten.

Lägg gelatinet i blöt. Vispa grädden ganska hårt i en skål och mosa bären i en skål. Sen tar du lite av bären och allt gelatin och värmer på spisen i en kastrull så att gelatinet löser sig. Det tar bara 1-2 min och du behöver inte ha högsta värmen. Låt svalna någon minut och sen är det bara att blanda allt noga så att man inte får några gelatinklumpar. In i kylen och det tar ca 2 timmar sen brukar den vara lagom hård.

Blir ganska lagom till ett lager. Lycka till!

Tequiero93
0

Tack så jättemycket!! :D