Recept - Hjälp
Hej allihopa!
Jag har ganska länge tänkt ge mig in tårtdjungeln så jag har kollat runt här en del (nu var det i och för sig ett tag sen eftersom jag inte hunnit att sitta här särskillt mycket) och insett att sugarpaste kan vara väldigt praktiskt att ha.
Jag hade faktiskt aldrig hört talas om sugarpaste innan jag kom in på den här sajten så nu undrar jag ju så klart om någon här har ett bra recept?
Jag har inte hittat något i de trådar som finns men jag kanske har letat på fel ställe…
Skulle hur som helst vara jättetacksam om någon kunde skriva upp ett bra recept på sugarpaste här så att jag kan börja testa min förmåga när det gäller tårtor och dekorationer. :)
MVH Mimmie
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Jag köper alltid färdig! Snabbt o smidigt
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Vet att det finns på sajten.. minns inte vart nu bara. Har du testat att söka på sajten? Annars är ju MMF ett enkelt alternativ. Det receptet finns bland artiklarna.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Hej
Det förekommer många olika förkortningar på detta forum
vilket är helt naturligt om man har varit med ett tag
Men det finns säkert många nya som inte förstår vad dom betyder
Kanske skulle det finnas en punkt där dessa kunde samlas

Det finns en artikel med förklaring av förkortningar.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Tack!
Det hrä receptet brukar jag använda mig av och jag tycker det funkar bra. Receptret kommer från allergisidan.
9½ dl florsocker
½ dl vit baksirap
2 msk kokosfett
3 msk vatten
½ msk gelantinpulver
Lägg i gelantinpulvret i vattnet i en skål och låt svälla några minuter. Häll bort överflödet med vatten och smält i mikron eller i en tallrik över kokande vatten. Skeda i kokosfettet och låt det smälta, rör sedan ner baksirapen. Häll i florsockret i en skål och häll över den flytande blandningen och blanda ihop till en deg. Låt stå svalt (kan stå i kylen i en plastpåse över natten).
Ta ut degen om den har stått i kylen ca 1 timme innan du ska baka ut den.
Förresten…jag måste nog ändå rekommendera MMF i första hand, sp är inte riktikt lika elastiskt (iaf int den man gör själv) men stelnar bra ifall man behöver det till dekorationer.
Okej! Tack så mycket, jag ska definitivt försöka leta lite noggrannare här på sidan och se om jag lyckas hitta något. :)
Tack för alla tips. :)
Om man ska köpa färdigt, var finns det då? För jag har kollat men faktiskt aldrig hittat något i affären…
Jag tror bara att det finns att köpa via tårtshopar på internet eller om du skulle ha turen att ha en "special-tårtaffär" i närheten. Några tårtsidor som säljer färdig är tartdecor och tartpinglan. Nej, vänta jag ljög nog. Jag tror att vissa Panduro också har det.
Det är dock rätt dyrt att köpa färdig, den vita kostar 90 kr för ett kg på tårtpinglan och sedan tillkommer frakt på ett par tior till. Den färgade kostar 38 kr för 250 gram.
Jag skulle nog testa att göra en omgång själva för att se hur man tycker den är. Det är inet så dyrt att göra själv och blir man nöjd kan man spara mycket pengar. Så tänkte jag och jag testade 3 oliak recept innan jag hittade detta som jag tyckte var bra.
Lycka till oavsett hur du gör!
Tack så mycket för tipset, jag ska definitivt testa göra själv innan. :)