Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 2757 ggr
zLindaz
0

Täcka tårtan!

Hej,

Vad är egentligen bäst att täcka tårtan med? Marsipan eller sugar paste?
Och hur mkt krävs för att täcka en normalstor tårta (sån man köper färdig botten i affären)?

Sen om man ska göra dekorationer på tårtan, vad är bäst att använda där? Dom ska inte vara hårda dekorationer..

Hoppas någon kan svara :)

FeliciaS
0

Jag är långt ifrån en höjdare på tårtor… ;) Men Marsipan eller SP beror väl på vad du vill ha? SP kan man väl forma och färga bättre. Marsipan använder man väl sällan om man gör lite krusiduller, former osv. på tårtan, om jag inte är helt ute och cyklar *s*

SP funkar ju till dekorationer.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

FeliciaS
0

Förresten - här har du en länk till en artikel som kanske ger svar på dina frågor :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

zLindaz
0

Okej, jag har för mig att det är bättre med SP på tårtan, 
(minns ej men marsipanen andas lr hur de nu är?)
Men hur mkt behöver man för att täcka tårtan?

Sen kan jag då tillägga att jag aldrig haft problem med att färga Marsipan :)
Speciellt inte med pasta färg. Men även med kakao fungerade det jättebra :D

zLindaz
0

Hittade en sugar paste med vit chocklad som smak, funkar dom också att färga lätt?

lallemum
0

Både Marsipan och sp fungerar väl att täcka med egentligen. Men sp är lättare om man är ovan. Den är smidigare att jobba med. Tänk bara på att lägga något under att inte marsipanen eller sp smälter på tårtan. Mängden beror helt på hur stor tårtan blir, diameter och höjd färdig fylld. Men hellre för mycket. Det är lättare att jobba med då.§§§

Beroende på dekorering finns många alternativ. Modelleringspasta finns för figurer, stelnar på ytan, men är mjuka inuti. fp för blommor och blad är utmärkt, eftersom den går att kavla mycket tunn och blir helt hård. Kristyr är bra om man gillar det, choklad går bra… Bara att utforska världen och prova vad man gillar. Men om den inte skall bli hård fungerar väl Marsipan också. Tänk bara på att större figurer "smälter ut" i Marsipan.

zLindaz
0

Okej, tack så mycket :) Tror att jag täcker tårtan på hederligt vis med Marsipan, det är de jag kan bäst :)
Sen ska ja forska lite i dekorationerna.
Ska ju ha en bil ca 7 cm lång på tårtan osv. Får se vad som blir bäst då.
Kanske rent av tar Marsipan till det också..

Men tack i alla fall :)

Mimz
0

Jag brukar blanda Marsipan och sp ca: 50/50 för smakens skull. Det blir inte riktigt så sött som när man enbart har sp. Det blir dessutom lättare att arbeta med massan än om man enbart har Marsipan. Ju mer sp, destå mer lättarbetat.

Angående åtgången så är det bra att räkna 500/600g till en 12bitars (ca:24cm) tårta.

zLindaz
0

Okej… Tack så mkt..

Men det är lika lätt att färga sp som Marsipan ?

lallemum
0

lättare ;-) Tycker jag iallafall

zLindaz
0

Okie :D Tack igen