Falsk potatiskbakelse
30 bitar
200 g Svenskt Smör
4 dl socker
4 ägg
6 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
2 dl mjölk
Smörkräm:
200 g Svenskt Smör
2 dl florsocker
3 tsk vaniljsocker
2 dl färdig marsankräm
Garnering:
300 g mandelmassa
2 msk kakao

Sätt ugnen på 200°. Rör smör och Socker krämigt. Tillsätt äggen. Rör i mjöl, bakpulver och mjölk. Grädda smeten i en bakplåtspappersklädd långpanna i 15 min. Låt svalna.
Fyllning: Rör smör, florsocker och vaniljsocker krämigt. Blanda i marsankrämen. Bred smörkrämen över kakan. Riv mandelmassan över smörkrämen. Sikta kakao över. Skär kakan i bitar.
// Ulrika
Medarbetare på Frivillig arbetare, sorg ochMatlust En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. Man behöver inte veta allt, men man kan ta reda på det!

Varför heter den falsk potatisbakelse? Ser den ut som en potatis när den är klar? ;)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Tror det är samma kompisens mamma brukar göra o de brukar innehålla potatis med. Denna är nog en snabbvariant utan potatis. Min gissning bara!
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Den riktiga är ju runda bakelser med täcke av mandelsmassa och kakao, denna görs ju i långpanna och lite enklare
// Ulrika
Medarbetare på Frivillig arbetare, sorg ochMatlust En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. Man behöver inte veta allt, men man kan ta reda på det!

Då var det inte den jag tänkte på!
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!