Cheesecake
Har nu fått i uppdrag av min bror och hans fästmö att baka cheesecake's till deras bröllop om lite mindre än två månader :) Är inte såå hajj på det där med cheesecake's än men ska väl bli. Är det någon som har tips på goda cc's med citronsmak?
Hittade denna på nätet
Citroncheescake
Ingredienser
12 bitar
Pajdeg
125 g
smör
2,5 dl
vetemjöl
1 dl
dinkelflingor, eller havregryn
1 dl
rårörsocker
1 tsk
vaniljsocker
1 tsk
hel kardemumma
1 msk
vatten, kallt
fyllning
1 st
citron, rivet skal
0,5 st
citronsaft, pressad
3 st
ägg, stora
250 g
kesella el kvarg
200 g
crème fraiche
250 g
keso
2 tsk
vaniljsocker
2 msk
honung
Servera cheesecaken med nykokt jordgubbssylt eller som på övre bilden med färska bär av olika slag.
Gör så här
1. Smält smöret och rör ner mjöl, dinkelflingor, Socker, vaniljsocker, nystött kardemumma och kallt vatten. Tryck ut degsmulorna mot kanten och i botten i en 24 cm form med löstagbar kant. Ställ den degklädda formen kallt 20 min.
2. Sätt ugnen på 175°. Grädda pajskalet mitt i ugnen ca 10 min.
3. Riv citronen och pressa ur saften.
4. Rör ihop ägg, kvarg, creme fraiche, Keso (ev mosad om slät konsistens önskas), vaniljsocker, honung samt citronskal och citronsaft.
5. Fyll degskalet och grädda ca 25 min tills fyllningen har stannat och ytan fått fin färg.

digestivekex eller andra kex brukar jag använda men med samma sorts fyllning som i receptet ovan=)
Qui dormit, non peccat

Jag brukar göra en cheescake som mer liknar glass. Vet egentligen inte om det är en "riktig" cheescake men god är den 
Blandning 1
3 äggulor
2 dl socker
2 små paket philadelphiaost
Blandas med en gaffel till en slät smet
Blandning 2
3 dl vispgrädde
1 1/2 tsk vaniljsocker
Vispa grädden och tillsättvaniljsocckret
Blandning 3
3 äggvitor
Äggvitorna vispas till hårt skum
Blandningarna 1,2 och 3 rörse ihop.
Smörj sedan en form (medlöstagbara kanter), ca 1 liter. Krossa digestive kex, bröda formen med smulorna. Häll i smeten i formen. Strö över mer krossat digestivekex över smeten. Täck formen och frys den i 5-6 timmar.
Man kan ju sedan dekorera med fruk. Kiwi passar fint till.