Pärlbullar??
Jag söker ett recept på pärlbullar som jag åt när jag var barn…det såg ut som släta bullar av vetedeg..men fluffigare..på dom hade man pärlsocker..de var supergoda att dela på och lägga smör emellan när de vad nybakade..
Min mamma har tyvärr tappat bort receptet…är det någon av er som vet vad jag talar om…???

Pärlsockerbullar
20 bullar
Blanka, ljusbruna med små knapriga sockerkorn - så skulle man kunna presentera de här luftiga vetebullarna som överraskar med russin och apelsinsmak.
Ingredienser
250 g smör
½ pkt jäst
4 msk strösocker
2 dl mjölk
2 ägg
1 dl russin
1 apelsin, rivet skal
8 dl vetemjöl
Pensling:
1 ägg
1 dl pärlsocker
Betyg:
*
röster Visningar: 30 Sparat: 0
Gör så här
Smält smöret i en kastrull eller i mikron. Låt det svalna.
Smula ner jästen i en bunke och tillsätt sockret. Värm mjölken till fingervärme, 37 grader, och blanda ut med jästen.
Vispa ner äggen, russin och rivet apelsinskal i mjölkblandningen. Rör ner det smälta smöret och tillsätt mjölet. Arbeta degen smidig. Låt jäsa 1 timma.
Dela degen i 20 bitar och forma dem till runda bullar. Låt bullarna jäsa på en bakpappersklädd plåt ytterligare 40 minuter eller till dubbel storlek. Sätt ugnen på 250 grader.
Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö rikligt med pärlsocker över. Grädda bullarna cirka 10 minuter.
man behöver inte ha apelsin eller russin i.
Qui dormit, non peccat

Tack ska prova det där receptet..men absolut UTAN russin och apelsinskal