Sockerfri sockerkaka
Nu får ni hjälpa mig lite. Det är så här, vi har en granne här som är diabetiker. Och hans lillgrabb ville att mamma skulle baka sockerkaka imorn o då trillade vi in på det där med sockerkaka o sockerfri. Jag har aldrig testat det så jag blev helt paff när mamman sa att kakan inte reser sig om man bakar den på sötningsmedel. Vet ni nåt om det? Och hur kan man bete sig om det nu stämmer? De vill ju gärna baka så pappan oxå kan äta kakan.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Mamma har någon gång bakat på sötningsmedel (canderell) då hennes sambo är diabetiker och de sockerkakorna blir väldigt platta, men goda ändå.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Jo, det är ju det dom säger. Men jag har svårt att tro att det ska vara omöjligt att göra en "vanlig" sockerkaka fast sockerfri.
Does it become a walk?
/Ida

jo jag har oxå hört det, men mer smet i formen så blir ju sockerkakan hög ändå=)
Qui dormit, non peccat

Att använda sötningssubstitut för en diabetiker är ofta inte mycket bättre. Föreslår att dra ned på det söta rakt av om det är möjligt.
jag tänkte om man först vispar äggulorna och sötningsmedlet, och sedan äggvitorna och sedan tillsätter vitorna försiktigt? Man har ju bakpulver i ?…Har aldrig testat det men ..bara en tanke
U R us
Socker är ju inte bara sött, utan har också ganska annorlunda bakegenskaper, så jag skulle inte tro att det går att ersätta i recept där sockret liksom är huvudingrediens. Däremot borde det fungera i vissa kakor, t.ex. sådana som är lite tyngre och mer smör- och äggintensiva.
Jag tror fortfarande att det är för dramatiskt ändrat, så jag skulle satsa på ett recept som har väldigt lite Socker från start istället.
Äckligt? Nämen seriöst, jag skulle baka nåt helt annat, utan sötningsmedel, och med bara lite Socker, i så fall. Jag är inte mycket för ersättningsprodukter. Men om man ändå vill, så finns här en massa recept på mjuka kakor med Splenda, ett av många sötningsmedel…
I bulldeg har ju sockret inte alls samma funktion - lite är "mat" åt jästen, resten ger bara sötma.
Och vad ambitiös jag är.. Canderel har recept på sin sida också. Här är ett på sockerkaka, jag kopierar det faktiskt från deras PDF…
Sockerkaka
2 st ägg
2 1/2 dl Canderel strö
1 dl Milda Culinesse
2 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl
1 dl vatten
Vispa Canderel och ägg pösigt med en elvisp. Blanda mjöl och bakpulver plus smaktillsats. Rör ner Milda, vattnet och mjölblandningen i äggsmeten. Häll smeten i en smord och bröad form.
Grädda sockerkakan 35-40 minuter i 175 °C. Denna kaka kan smaksättas med t ex citronskal, apelsinskal, kardemumma, kanel, nötter.

Oh, tack snälla Anne! Får testa och se om det blir en bra kaka :)
Does it become a walk?
/Ida