Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettkakor
Läst 1647 ggr
destroyed
0

vad som helst!

hej! kan någon ge tips på vad man kan baka för muffins.. Jag är hemma över helgen och nu är min far lite sur över att jag ännu inte har bakat något som han kan äta till kaffet…

Kladdkaka gillar inte min mamma men muffins är helt okej..

det vi har hemma är allt det vanliga man behöver till att baka och frukter m.m typ frusna bär och bananer.. Det vore väldigt snällt:)

Solaika
0

Jag tänkte föreslå kladdiga chokladmuffins men sen läste jag att din mamma inte gillar kladdkaka så då va det ingen bra idé. Hoppas du får nåt bra tips :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

april4
0

Muffins med färska bär

12 muffins

De här muffinsen, gjorda på klassisk sockerkaksmet, är lätta och luftiga och perfekta på sommaren när det finns färska bär.

Eftersom smeten inte innehåller fett är hållbarheten ganska kort och det är bäst att äta upp dem med detsamma.

2 ägg

¾ dl (60 g) strösocker

1 tsk vaniljsocker

1,5 dl (90 g) vetemjöl

Garnering:

1,8 dl vispgrädde

250 g färska sommarbär efter smak: hallon, blåbär, jordgubbar, röda vinbär

Gör så här:

1. Sätt först ugnen på 180°C. Ställ muffinsformar av papper i muffinsplåtens fördjupningar.

2. Vispa ägg och Socker i cirka 10 minuter till en tjock, vit smet. Tillsätt vaniljsockret.

3. Sikta ner mjölet i en annan skål två gånger och sikta sedan ner mjölet i äggblandningen och rör om.

4. Fördela smeten i pappersformarna och grädda cirka 12 minuter tills muffinsen rest sig och är gyllenbruna.

5. Kontrollera med en provsticka i mitten på muffinsen. Lägg över på galler att svalna.

6. Vispa grädden och klicka den sedan över muffinsen. Toppa med bär och dofta över florsocker. Servera direkt.

april4
0

Vaniljmuffins med tre smaker

Ingredienser

20 st

3,75 dl

strösocker

175 g

smör

3 st

ägg

1,5 dl

mjölk

7,5 dl

specialvetemjöl

1,5 tsk

vaniljsocker

2 tsk

bakpulver

0,5 tsk

salt

Blåbärsmuffins:

1,5 dl

blåbär

Banan- och valnötsmuffins:

1 st

banan, skivad

1 dl

valnötter, rostade, grovt hackade

Chokladmuffins:

1 msk

kakao

Glasyr till chokladmuffins:

1 st

apelsin, skalet av

1 dl

florsocker

1 st

apelsin, 1 msk pressad saft

Av den goda grundsmeten kan du grädda fina vaniljmuffins eller smaksätta smeten och få tre slags muffins på samma gång.

Gör så här

1. Sätt ugnen på 225°. Rör Socker och smör fluffigt. Tillsätt äggen ett i taget och mjölken.
2. Mät upp och blanda mjöl, vaniljsocker, bakpulver och salt i en annan bunke. Blanda därefter ner det i äggsmeten utan att röra för mycket.
3.Dela smeten i 3 skålar och tillsätt de olika smakerna. Klicka ut varje smet i 7-8 dubbla muffinsformar eller i smord bröad plåt för små muffins à 1/2 dl som vi gjort.
4. Grädda mitt i ugnen 12 min.
5. Glasyr: Skala apelsinen med zestjärn. Blanda florsockret med apelsinsaft. Bred glasyren över chokladmuffinsen, lägg på apelsinskal.

Ett recept