Topsy turvey
Någon som har förslag på formar att använda till dessa tårtor? Storlekar och så. Funderar på att kanske (efter lite övning då) erbjuda mig att göra studenttårtan till skolan och i sådana fall blir det en sådan. Såg tårtan i artikeln dekorera din tårta och blev helt såld. Har kollat massa bilder på google och några filmer på youtube.
Någon som provat och har lite tips i sådana fall? Skulle man kunna göra typ kladdkaks tårta, alltså använda den smeten? Känns som att den skulle bli ganska stabil eller har jag fel?
Vanliga runda formar går fint. Men kladdkaka tror jag inte blir stabilt nog, bättre med rejäla kakbottnar och någon riktigt stabil fyllning. Jag skulle nog, för att testa, kanske inte fokusera på det allra godaste i första hand, utan göra höga kakor, ett lager fyllning i varje bit, och utvärdera lite efter hand. Sen måste du som med alla lagertårtor staga upp dem vartefter med pinnar och plattor.

Hur skär man upp bitar i en sådan tårta sen när man ska äta den? Smörkräm, är det stabil fyllning?
smörkräm är stabilt ja, jag skulle inte ge mig på gräddbaserade om du inte stadgar upp det med gelatin.
När man skär så får man ta isär tårtan, tyvärr. :) Det blir inte särskilt snyggt - och det är därför man oftast inte skär våningstårtor så folk ser, utan man bär ut dem i köket, skär upp och serverar. Efter att man beundrat den hela tårtan, såklart :)

Tråkigt att man behöver ta isär den. Då får den stå och vara snygg ett tag först. Fast då slipper ju iochförsig de andra se att man stadgat upp tårtan med pinnar… Vad har du för tips på botten då?
Funderar på hur man ska skära bitarna… Den nedersta delen kommer ju vara så väldigt mycket större än den översta…
Du ser ju rätt bra i den där filmen hur både kakan och fyllningen är - googla efter nån slags basic chocolate cake bara, eller gör en vanlig chokladsockerkaka av något slag. Inte min starka sida, jag är inte så mycket för mjuka kakor :)

Okej. Ska kolla på det. Tack för hjälpen.