Smälter egengjord SP?
Jag har surfat runt och försökt hitta ett svar på om alla recepten på egengjord SP också smälter i kontakt med grädde? Och om fallet är så så undrar jag varför inte Ballinas gör det, då måste de ju ha något i sitt recept som förhindrar det och i såna fall så borde man ju kunna tillsätta det i sin egen SP? Någon som vet nåt om det här eller ni kanske aldrig gör egen SP, förresten smälter FP i kontakt med grädde?

Har man gelatin i SP så ska den inte smälta. Men garantier finns det ju inte. FP smälter nog i kontakt med grädde ja men det tar lång tid om den har fått torka ordentligt innan du lägger det på tårtan.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
SP "smälter" för att fukten i grädden går ut i täckmassan. FP är ännu värre eftersom den totalt tappar formen i kontakt med väta, räcker med att ställa in de torkade figurerna i ett vanliga kylskåp för att de ska bli förstörda efter en kort tid.
Jag vet inte om jag vill tro på det här med att Ballinas SP inte "smälter" i kontakt med grädde. Köpte deras SP och täckte en tårta med som efter att ha stått i ett kylskåp (som var lite fuktigare än vanligt) i några få timmar började bli klibbig. Hade smörkräm under så det var alltså endast kylskåpsfukten som började lösa upp täckmassan.
Att dessa massor "smälter" beror på att de i princip nästan bara består av vätska och någon form av Socker i sådana proportioner att vätskan binder sockret till en fast massa. Tillsätter man vätska blir massan alltså lösare, jämför bara hur det blir om du ökar eller minskar mängden vätska när du gör glassyr av florsocker…
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Ballinas SP har aldrig smält för mig så det är faktiskt så. Men det är den enda SPn jag vet som inte smälter vid kontakt med grädde. Däremot kan den smälta från fukt utifrån eller om man täcker över den för mycket. Kavlar man det alldeles för tunnt kan man ha otur oxå men oftast klarar den även det. Men ja, fukt utifrån kan lösa upp vilken täckmassa som helst.
Does it become a walk?
/Ida

Okej, tack för infon :) vill bara meddela att jag är heeelt ny på det här och sitter faktiskt bara och fluktar över att få börja men det blir det förmodligen inte än, måste köpa lite vektyg och sånt innan jag gör det. Jag var däremot helt såld till detta när jag fick se Anna Silverdrakes tårtor, en vän till mig är bästa vän med henne och då sa hon du måste bara kolla in Annas tårtor. Sen var det kört, titta! sa jag till maken, vad är det här för fantastiska grejer jag vill också göra såna.
Så nu har jag suttit klistrad framför nätet i nästan 2 veckor dag och natt och kollat och kollat och kollat. Men snart ska det bli min tur med, hehe x D
Jag brukar göra en sp med gelatin i och den går bra att täcka med dagen innan (på grädde) utan att den smälter. Men om det blir tårta över börjar den smälta efter två dagar.

#4 Ja, Anna är makalöst duktig! Hennes tårtor är helt otroliga. Jag har försökt lura in henne hit men hon är lite motsträvig ;)
Does it become a walk?
/Ida