Vilken tårtbotten?
Hejsan,
jag har beställning på en påsktårta nu på fredag och undrar följande, vad passar sig bäst? Det är en figurtårta som jag kommer täcka med amerikansk smörkräm och spritsa på ett stjärnmönster i olika färger. (Vet ni vilka tårtor jag pratar om?) Men passar sig vanlig svensk sockerkakstårtbotten bäst eller ska man köra på amerikansk som är mest fast i konsistensen?
Tacksam för svar!

Ska du fylla tårtan med något eller bara dekorera den? Tårtbottnen som finns i tråden "Bra tårtbotten" är inte så kompakt, det kan vara bra att veta.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Jag hade bara tänkt att använda den som en botten, täcka försiktigt med vit smörkräm och sen spritsa ut stjärnmönstret. Ska se om jag hittar en bild..
http://yumyumcakes.com/.click_be/database/images/dora%20cake.JPG
Hänger du med på vad jag menar då? :)

Du ska alltså inte fylla den med något? Det är ju frågan hur man vill ha det. Om man vill ha en mer kompakt kaka eller en luftig lite lättare kaka. Det måste man fundera på o komma fram till själv ;)
Does it become a walk?
/Ida

Eftersom jag inte ska klä den med något krävs det inte att den är så kompakt. Jag hoppas iallafall på det. ^^
Men receptet för "bra tårtbotten", hur många cm måste det var från kanten? Antar att man inte kan fylla den 3/4 delar. ;)

Den brukar nog fylla knappt hälften av mina formar. Sen höjer den sig rejält.
Does it become a walk?
/Ida

Då kör jag på det. Men den blir väl lite mer kompakt jämfört med vanlig svensk sockerkaka? Har tre bottnar att baka ikväll, ingenting får lov att gå fel. :P

Sockerkaka är mycket mer kompakt än tårtbottnen. Bottnen är luftig och mjuk. Mycket godare än sockerkaka ;)
Does it become a walk?
/Ida

Jag testade din bottnen men den var totalt värdelös! =/ Den gör jag aldrig om igen 

Vad va det som va värdelöst med den? Funkade den inte till just det du skulle göra? För jag måste säga att det är en kanonbra tårtbotten till vanliga tårtor. Att DU tyckte den inte passade till det du ville göra är en annan sak.
Does it become a walk?
/Ida

Den var så otroligt bräcklig, gick mer eller mindre i sönder så fort jag försökte täcka den med lite frosting. Den gick inte att arbeta med alls å är väldigt tveksam på att den skulle klara av en täckning med sugarpaste.

I så fall måste någonting blivit fel. För den botten jag gör är tålig och stadig men ändå luftig och tål sp-täcke alldeles utmärkt. Jag har gjort samma botten i drygt 2 år till nästan 100 tårtor och själva bottnen har aldrig varit något problem.
Does it become a walk?
/Ida

Jag är faktiskt tveksam på att jag gjorde fel, har gjort anslag i många år nu, men det är tyvärr så med svenska recept. Dom är lite ömtåligare än dom amerikanska ^^

Ömtåligare tycker jag inte.. men amerikanska bottnar är helt klart mer kompakta. Men sånt vill iaf inte jag ha till den svenska typen av tårtor. :)
Does it become a walk?
/Ida

Med den amerikanska madeira-bottnen kan man i princip tappa i golvet å slå lite på, å den går fortfarande inte i sönder. ^^

Det låter inge gott ;P
Does it become a walk?
/Ida

Den är faktiskt jävligt god. ^^ Bara väldigt kompakt och mättande ^^
#8 Receptet på tårtbottnen som Solaika skrivit om är hur bra som helst. Jag har heller inte haft några problem att täcka den med SP. Bottnet går inte sönder när man skär i den heller. Du måste ha gjort nåt fel i receptet eller varit ovarsam när du skurit den.
Ojdå, här var det dubbelt, Solaika kan du ta bort det ena. tack.

Men jag har inte gjort något fel. Det är jag 110% säker på faktiskt. Jag har inte täckt den med sp, jag var bara väldigt tveksam till om den skulle klara det. ^^
Då kan jag inte förstå vad som kan ha gått fel, för den tårtbotten är otroligt lätt att jobba med.

Blir nog så när man är van vid dom amerikanska ;)
Jag ska göra 2 st studenttårtor med just det tårtbottnet och täcka med Ballinas SP.