Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettermatig-bakningmatbröd
Läst 1911 ggr
Åsa S
2009-04-15 21:13
0

Pitabröd

Här kommer recept på pitabröd jag gjorde idag. Ursprungsreceptet kommer från Jan Hedhs bok men jag har ändrat lite så receptet blir lite enklare.

Pitabröd

Ca 20 bröd

30g jäst

500g kallt vatten (5dl)

900g vetemjöl special  (måste vara vetemjöl med hög proteinhalt)

50g (½ dl) olivolja alt. Vanlig neutral olja

15g havssalt

Lös upp jästen i vattnet och tillsätt det mesta av vetemjölet (spara en del till utbakningen). Knåda degen i 2min på lägsta hastighet. Tillsätt oljan och knåda ytterligare 11min. Tillsätt saltet och öka hastigheten och knåda ytterligare 7min . Degen blir ganska seg och kompakt (hushållsassistenten får verkligen jobba, det är den långa bearbetningen + den höga proteinhalten som får bröden att puffa upp så bra).

Låt degen jäsa i ca 60min, stöt samman degen efter 30min.

Stjälp upp degen på mjölat bord och dela den i 20bitar. Rulla bullar som täcks med bakduk, låt vila i ca 10min.

Kavla ut bullarna med en kavel till en storlek som ett kaffefat ungefär. Låt jäsa på plåt med bakplåtspapper ca 45min under bakduk.

Sätt ugnen på grill, 275grader. Sätt in bröden och spruta in vatten med en duschflaska, låt bröden baka tills de puffar upp och får lite färg, tar ca 5min (jag brukar vända på bröden och låta andra sidan få lite färg också under någon minut). Låt svalna på galler under bakduk.