Om man inte gillar grädde?
Hej,
Har ett par stycken i familjen som ogillar grädde. Vad kan man istället ha på tårtorna?
I helgen gjorde jag en med mkt smörkräm och lite vaniljkräm/sås men de blev inte riktigt lyckat..
För sött med all smörkräm och vaniljsåsen funka fint men vill ju kunna fylla tårtan ordentligt…
Har ni några tips ? :)

Menar du i tårtan oxå? Det funkar ju med Ekströms färdiga fromager om man vill. Det går att göra själv men jag måste faktiskt erkänna att jag inte har en aning om hur man gör.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Du kan ju fylla med amerikansk frosting :)
#1 Fromage, vad är det då ? Alltså hur är det? Tänkte som både fyllning och runt om tårtan..
#2 Ah, men blir det gott då eller? Eller vad är det det är nu igen.. lite borta på den fronten :)

Amerikansk frosting består av smör, florsocker, lite mjölk och valfri smaksättning. Supergott!

Jag tycker inte heller om grädde på och i tårta. Jag har alltid en stor hög med grädde kvar på assietten när jag ätit prinsestårta.
På kan man ha chokladmousse och mycket frukt.
Eller om man bara har grädde på sidorna och mycket frukt på. =). Annars är #1 tips bra
Jag har nästan bara frukt fyllningar i mina tårtor.
Krossad annanas, mosad banan och chokladmousse i olika kombinationer.
Nu är jag ju inte enns i närheten av de andra proffstipsen jag läser om på Bakverk i fokus, men det kanske kan vara användbart ändå.
#4 Ahh.. låter riktigt mumsigt. Gjorde ju egen smörkräm i helgen och den blev för söt…
#5 Absolut är det ett bra tips.. Ska tänka på det.. Frukt är ju riktigt mumsigt :)
Tack..
Tack alla ni andra med, fortsätt gärna med tips :)

Fromage kan du inte ha utanpå tårtan om du vill täcka den med någon massa. Syran i frukt o bär gör att en täckmassa smälter hur mycket man än fodrar. Men chokladmousse och chokladkräm kan man ha under utan problem. Det är ju gräddbaserat men jag tycker inte att det smakar grädde.
Enkel chokladkräm
3 dl grädde
1 dl kakao
1 dl socker
Rör ihop allt lite snabbt, ställ i kylen 30-45 minuter. Vispa ihop till en kräm med elvispen. Det går snabbt :)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

#8 Ja men super :) Ska se vad som bllir i stället på nästkommande tårta.. Eller i alla fall nästkommande som han ska få äta :)
Tack så mkt för hjälpen..