Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 3596 ggr
elinn
0

25-årstårta

Hej på er,

jag brukar egentligen inte hålla till här inne men nu behöver jag er hjälp och inspiration =)

jag fyller 25 om några veckor och det är ju i allas ögon något speciellt. Inte för att jag bryr mig om ifall jag fyller 25 eller 23 men ändå.

Släkt och vänner ska samlas för att fira och det minsta man förväntar sig när man går på kalas är ju att man ska bli bjuden på tårta. Det förstår jag, jag skulle och förvänta mig det hihi =)

För en gång skull tänkte jag verkligen göra ett helhjärtat försök till att göra en tårta som ingen kommer kunna tro att jag gjort. Frågan är bara hur jag ska lyckas när inspirationen inte finns.

Jag (och hela släkten) älskar Marsipan så att det ska vara Marsipan på tårtan är en självklarhet. Men är så otroligt trött på dessa "vanliga" prinsesstårtor. Vill gärna ha förslag på vad man kan ha som lager istället för bara sylt och marsankräm.

En speciell tårta ska inte bara vara god utan den ska även se snygg ut. Vad passar mer att garnera en marsipantårta med än en ros eller att strö över vaniljsocker?

En tårta behöver ju inte alltid vara rund även om det är så vi oftast tänker oss tårtor. Vad finns det mer för former på en tårta?

Jag är inte direkt någon nybörjare vad gäller tårtbak och antar gärna en utmaning. So hit me with your best shot! ge mig ert bästa och godaste förslag på marsipantårtor.

Alla tips och ideér tas tacksamt emot =)

Jag har även kollat in alla artiklar som finns här och de ger verklligen inspiration men jag vill även veta just DIN favorit bland alla tårtor.

// ElinN

hus-musen
0

Spännande! Grattis i förskott dåGlad

Vad tycker du om för smaker då? syrlig hallonmousse, och vitchokladfluff är gott tillsammans, och om du ska täcka med Marsipan, skär ett kryss i toppen och vik ut kanterna liksom så kan du lägga nått fruktigt eller nått där kanske?

Qui dormit, non peccat

Hoppfull
0

Titta i bildtrådarna härinne ska du se att du får massor av tips på goda tårtor. Och så finns det artiklar om tårtfyllningar där man kan få smaskiga förslag på goda fyllningar.

Lycka till och Grattis i förskott från mig med!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Solaika
0

Bara fantasin sätter gränser. Har du något favoritgodis? Bär eller frukt du tycker mycket om? Det mesta går att göra fyllning av.

Självklart kan man dekorera marsipantårtor med annat än florsocker och en ros ;) Även där är det bara fantasin som sätter gränser. Vill du ha en klassiskt snygg tårta eller en rolig tårta eller något som kännetecknar dig specifikt?

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

elinn
0

Hjärnan går på högvarv just nu och nu känns det nästan som att jag har för många ideér istället hehe.

Jag är lite inne på att göra ett lager med citronkräm men vad passar till citron som man kan ha i andra lagret?

Marsipanen hade jag tänkt blanda med kakao så det bli Marsipan med chokladsmak och göra som #1 föreslog, skära ett kryss och vika ut kanterna och fylla med något mumsigt.

vad tror ni om det??

Vet inte heller riktigt om jag ska vara bekväm och göra två likadana tårtor eller om jag ska göra två olika Obestämd

Ebba-A
0

#4 Kokosmousse och citron är jättegott ihop! Jag brukar vispa grädde och ½ påse snabbgelatin hårt och sen blanda i en halv burk lemoncurd Och recept på kokosmousse finns i tråden "recept på tårtfyllningar".

Om du tittar i inläggslistan här på sidan finns det ett inlägg som heter "Explotionstårta", där finns bra tips på hur man gör en explotionstårta.

Värd på Choklad iFokus

elinn
0

Nu har jag helt ändrat mina planer. Har varit alldeles insnöad på marsipantårta så nu är nästan less på det istället.

Idag ska jag testa göra parfait (eller hur det nu stavas?) med vit choklad. Gillar jag det så kommer resten av släkten också att gilla det, de är inte lika kräsna som jag är ;-)

har ni några andra förslag på smaker på parfait så hojta gärna till =)

Solaika
0

Åh, nu blev jag ju sugen på jordgubbsparfaiten mamma gjorde ofta när jag var liten.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

elinn
0

Jordgubbar lät ju inte heller helt fel men vill ju gärna att de ska vara färska och det går ju inte att få tag på för tillfället =(

Men ska ha det i åtanke till midsommar =)

Hoppfull
0

Jag har recpet på en med frusna björnbär. Den är väldigt god men söt.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Jennifersthlm
0

jo det finns fäska att få tag på beroende vart du bor?!!??

elinn
0

Jo jag hittade färska jordgubbar från Spanien i affären men det lockade inte lika mycket som svenska jordgubbar. Jag håller mig till sommaren så jag kan köpa "riktiga" jordgubbar istället =)