Chokladtårtedags! Fungerar detta?
Nu ska jag äntligen få baka min chokladtårta som jag fantiserat om ett tag nu. Jag har tänkt att ha chokladbottnar, vitchokladmousse och hallon-nånting (mousse eller dyl) Sen vill jag ha nått chokladigt att ha utanpå. Funderar på chokladkräm eller glacyr. Kommer sen garnera med lite spritsad grädde. Bara lite kring kanten.
Vilket tror ni är bäst att ha utanpå? Passar kombinationen i övrigt?
Det kliar i fingrarna att få börja redan nu, men har tänkt att ha tårtan till helgen, så jag försöker vänta några dagar till.
Jag gjorde en chokladtårta till min dotters 5-års kalas då fyllde jag den med chokladpudding, som jag gjorde lite fastare, och krossad annanas. Den dekorerade jag med rosa grädde , madarinklyftor och så gjorde jag gula marsipanprinsesskronor runt om. Tårtan blev populär :-)
Jag tycker din kombination låter god !
Har provat kombinationen choklad-vit choklad-hallon och den är jättegod! Lagom söt och syrlig. Du skulle väl kunna göra ett chokladfluff att ha utanpå eller gör en omgång sp och smaksätt med kakao.

Funderar på om fluffen blir för ljus? Eller beror det på vilken choklad jag tar? Jag vill ha en riktigt mörk tårta…
Sp känns lite avanserat känner jag. Såvida du inte har ett enkelt recept?
Ta en mörkare choklad bara så blir fluffet också mörkare. Sp är faktiskt inet så svårt. Här är ett recept från allergisidan som jag brukar använda men det går inte åt riktigt så mycket florsocker så ha i det i omgångar. Skulle gissa att det går bra att bara blanda i lite kakao tills man får rätt färg och smak.
9½ dl florsocker
½ dl vit baksirap
2 msk kokosfett
3 msk vatten
½ msk gelantinpulver
Lägg i gelantinpulvret i vattnet i en skål och låt svälla några minuter. Häll bort överflödet med vatten och smält i mikron eller i en tallrik över kokande vatten. Skeda i kokosfettet och låt det smälta, rör sedan ner baksirapen. Häll i florsockret i en skål och häll över den flytande blandningen och blanda ihop till en deg. Låt stå svalt (kan stå i kylen i en plastpåse över natten).
Ta ut degen om den har stått i kylen ca 1 timme innan du ska baka ut den.
Vad har du för recept på chokladbottnarna? Jag ska göra en nästa vecka!
Det finns ju färdig sp att köpa också! Väldigt lätt att hantera!
#5 Helt rätt, jag glömde ju skriva det lite lättare alternativet dvs att köpa färdig sp. Har dock aldrig gjort det eftersom jag tycker att priset är lite avskräckande…

Annars är det enkelt att göra MMF. Allt du behöver är marsmallows, lite olja, vatten och florsocker. Man kan göra det på florsocker med chokladsmak om man vill. Vet folk som gjort MMF på chokladbananer och chokladöverdragna skumbjörnar oxå för att få chokladsmaken :)
På www.kakburken.se finns det färdig choklad-SP oxå. Den är dock rätt rejält dyr och lite svårjobbad om jag ska vara ärlig. Lyckas man är det både gott o snyggt. Men det är lätt att det bara blir gott ;P
Vad gäller chokladbotten.. bland de nålade trådarna finns det en länk till en tråd med bra bottenrecept :)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

MMF lät mycket intressant till påsktårtan jag ska göra sen
Men jag känner mig faktiskt inte säker på om jag vill ha varken sp eller mmf på chokladtårtan… Föreställer mig nått krämaktigt mer. Funderar på att helt enkelt göra ett chokladfluff med en riktigt mörk choklad.
Ingen som har nått riktigt bra recept på en mörk och god chokladkräm, fluff, el dyl? Annars får jag höfta till det. Det brukar ju bli ganska bra i slutändan

Chokladkrämen jag brukar göra är busenkel och jättegod.
3 dl grädde
1 dl socker
1 dl kakao
Häll ner allt i en bunke o ställ kallt ca 30-35 minuter. Vispa därefter med elvisp till en härlig kräm. Det går rätt fort :)
Does it become a walk?
/Ida

#9 Perfekt! Det provar vi. Tack för hjälpen
Den lät bra! Måste jag testa!

Den måste jag oxå testa, jag har varit helt inne på att ha chokladganche på min tårta men det här lät ju mycket enklare!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Nu har jag gkort allt utom att garnera med spritsad grädde. Den blev inte som jag föreställt mig… Krämen blev ljus, trots att jag tog mer kakao. Dessutom stod jag och drömde när jag vispade så den blev jättetjock! Lyckades rädda den någorlund med en skvätt grädde till. Vet inte om det var så klokt gjort av mig eller inte…
Men men. Man kan inte få allt här i världen
Får klura på nått annat till nästa gång.

Blev krämen ljus? Det har min aldrig blivit 
Does it become a walk?
/Ida

Det beror kanske på vad man förväntat sig:P I min fantasi var tårtan riktigt mörk, mörk brun. Nästan åt svarta hållet
Men jag tror alldeles säkert att det kommer smaka bra!

Aha, njae, nästan svart blir den ju inte förstås. Men rätt mörk ändå tycker jag nog.
Does it become a walk?
/Ida

Den är ju jättefin. Eller va, kanske ;)
Bra att den blev god iaf :)
Does it become a walk?
/Ida

Jag tyckte att den blev fin! Och den ser god ut. Det där är alltså Solaikas chokladgrädde utanpå?

Tackar:)
#20 japp det är det. Det receptet med 1,25 dl kakao…

Ok! Det ska jag testa på min tårta om ett par veckor!
Jag testade receptet igår ovanpå chokladcupcakes och den var mums! Extra plus för att den var så lätt att göra.