Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 2309 ggr
anija
0

Halvera recept med 5 ägg

Jag skulle vilka halvera receptet på den tårtbotten som finns nålad här. Men det är ju 5 ägg och undrar hur många jag ska ta då? 2 eller 3?

Jennifersthlm
0

är de stora eller små ägg?? 2 stora eller 3 små =)

anija
0

Hmm det står stora på förpackningen. Haha det hade jag inte ens lagt märke till och tänkt på att det kunde vara olika:P Då kör jag på 2 då…

Ebba-A
0

Ett ägg ska väga 60 gr, väger det mindre än så ta tre, mer ta två :)

Värd på Choklad iFokus

Chestnut
0

Har precis slängt in en halverad sats tårtbotten i ugnen :) Hade stora ägg hemma, men tog tre iaf. Tog dock lite mer av allt annat än hälften, hoppas att det blir bra nu… Har inte orken att göra en ny ;)

Med vänliga hälsningar
Chess

Anne
0

Hellre lite mer ägg än mindre.

anija
0

#5 Vad händer om man har för lite?

Jag blev lite snopen över hur lite en halv sats faktiskt varTungan ute

Anne
0

Beror helt på äggens funktion. Men ofta ger de luftighet, och för lite ägg - ja, då blir det mindre luftigt.

Solaika
0

Om jag vill ha mindre sats så brukar jag göra 4äggsreceptet och minska ner det till bra mängd.

4 ägg
2 dl socker
1 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver.

Det receptet är lättare att dela upp.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Frida
0

Ju fler ägg dessto "torrare" kaka är väl ett mått man kan anväda sig av om det hjälper. Jag brukar minska antalet ägg i en kaka om jag vill ha den lite tyngre och "saftigare". Fast som en tårtbotten hade jag kanske använt det högra antalet ägg om receptet var på ett ojämntantal från början. Men det beror ju som sagt på hur stora äggen är.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft