Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettövrigt
Läst 1905 ggr
Link-
0

Ägg hjälp

Jag har ägg som gick ut den 19 mars. Kan jag baka med dem ikväll? Finns det något äggtest man kan göra?

Lolla
0

Har du knäckt ett ägg och känt om det luktar ok? Är lukten bra borde ägget vara ätbart.

Jag har också hört att om gulan är hel och fin när man knäcker det så är ägget bra.

Sedan kan man väl lägga ett helt ägg i ett glas vatten; sjunker det är ägget bra.

Jag brukar gå efter lukten om jag är osäker…

Link-
0

Tack!

Hoppfull
0

Nästan alla livsmedel håller sig betydligt längre än man datumstämplar dem. Man måste ha så stora marginaler på sina rekommendationer så att det aldrig kan bli fel. Så det mesta är hållbart i flera veckor längre, smak och lukt är det som är bäst att avgöra med. Inget som luktar/smakar okej är ju dåligt.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

hus-musen
0

Bästa sättet att se om ett ägg är dåligt är att lägga det i en skål med vatten, flyter det är det dåligt och ligger det på mellannivå i vattnet så kan det fungera utan att det man bakar tar smak. Lukta och är gulan hel när du knäckt ägget så är ägget ok.

Qui dormit, non peccat

Love-
0

pröva att knäck dem och se hur dem lucka, men ägg  bruka hålla länge

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

Solaika
0

Jag har använt ägg som varit 2 månader äldre än utgångsdatum utan problem. Men jag knäcker dem alltid i en tallrik bredvid skålen först o luktar. Ägg är luktfritt i stort sett nämligen. Ett dåligt ägg känner man lukten av direkt :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Kata
0

Har du haft dem i kyl är det ingen fara! Bäst-före-datumet gäller om de förvaras i rumstemp. I kyl håller de flera veckor efter utgångsdatum!

Link-
0

Tack för alla svar