Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 1338 ggr
Scoobi86
0

Blåbärsmousserecept?

Är dte någon som har ett bra recept på blåbärsmousse? Det ska räcka till ett lager fyllning på en normalstor tårta..tacksam för alla recept och ju lättare desto bättre :)

Frida
0

Mixa frysta eller färska blåbär, värm allt i en kastrull med några gelatinblad och låt svalna något. Vispa grädde (inte för hårt) och blanda i blåbären med gelatinet. Låt stå i kylskåp en stund för att svalna.

Jag gjorde detta på ett halvt paket frysta hallon, 3 blad gelatin och 5dl grädde. Räcker mer än väl till ett lager (3dl grädde bör räcka för en normalstor tårta) och hade perfekt konsistens. Du får bara anpassa mängden gelatin/agar agar till hur mycket vätska du har.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Scoobi86
0

Tack, tack! Jag brukar förstå "grunden" men jag är lite rädd för att göra fel. Tycker om exakta mått och tider i recept så att jag inte behöver tänka Flört

Solaika
0

Mousse är svårt att göra fel bara man kan grunderna och vet ungefär hur mycket gelatin som krävs för mängden vätska man har.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Frida
0

Ja jag hade aldrig gjort mousse själv innan och hittade liksom bara på receptet. Läst mig till att 3dl vispad grädde är rätt lagom till ett lager, tänkte att "så mycket bär blir nog bra" och sedan står det ju dosering av gelatin på förpackningen (men man får tänka lite själv ändå för annars blir det kanske lite väl stelt). Sen hade jag faktiskt i Socker också men det var bara lite så att det inte skulle bli allt för surt.

Värdinna på Fantasy

Scoobi86
0

Jga testar med 3 dl och ser, det låter som att det skulle bli lagom. Om inte vet jag vems fel det är Flört

Frida
0

Förvånad Det va det värsta *fniss*

Värdinna på Fantasy

Scoobi86
0

Moussen är snart klar nu och den ser ut att bli finfin! Så du kan vara lugn, jag tänker inte skälla på dig Flört

Frida
0

Haha, ja det låter ju bra. Hoppas det ska smaka bra också.

Värdinna på Fantasy

Smultronkaka
0

Åh.. det där ska jag nog pröva nån gång!! :] Låter jätte gott!!

Scoobi86
0

Det blev inte blåbär, det glömde jag skriva innan. Jag tog bjärnbär istället men det spelade igen roll för det blev jättegott i alla fall.

#9 ja, testa! Det är lätt och gott.