Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettövrigt
Läst 2526 ggr
liinah
0

När gör ni tårtor?

Jag är så himla sugen på att baka tårtor och funderar nu: måste man fira en högtid för att det ska vara "ok" att baka och äta tårta?

Hur gör ni?

Bakar/äter ni tårta mitt i veckan, "bara sådär"?

Mimz
0

Klart man inte måste fira nån högtid. Jag brukar låta mannen ta med till jobbet om vi inte ska äta här hemma. Eller så tar jag med när vi åker till vänner.

Om man väldigt gärna vill att det ska vara en högtid så kan man väl hitta på en Tungan ute. Kan ju finnas massa anledningar att fira nåt. Fira fint väder, fult väder, att man känner sig glad mm.Glad

linhof
0

håller med #1… hitta på en anledning… om du känner att du måste ha en… Jag själv gör de när jag har lust…

ibland tar jag med mej till jobbet o de frågar varje gång vem som fyller år o när jag svarar ingen så ser de ut som de är redo att ringa männen med vita rockar *fniss*

Men man måste inte ha en anledning… jo det måste man!

ATT DET ÄR GOTT Skrattande

Lolla
0

Håller med ovanstående talare. En tårta är aldrig fel…. Skrattande

Jag har idag bakat grunden till en som jag skall ha med till vänner på lördag.

Thea-Cazzy
0

jag får bara baka tårtor på födelsedagar och hördtider som t.ex julafton xD

Scoobi86
0

Jag har lite grand "gått över" från tårtor till cupcakes. Det är så mycket lättare att ta fram några ur frysen och testa grejor på när man fått för sig att prova något (eller bara är sugen). Det är lite omständigare att bara slänga ihopa en tårta. Men tårtor är ju roligare eftersom det är mer plats att göra dekorationer på.

april4
0

Jag har gjort  tårtor när jag har varit sådär riktigt sugen och även tagit med till jobbet och bjudit mina jobbarkompisar.

Oriel
0

Jag får bara göra det på födelsedagar mm x'D

-' Rebecca Johansson

Solaika
0

Just nu gör jag faktiskt i princip bara tårtor när jag får beställningar. Fast jag måste göra nu tills jag fyller år i april. Måste ju visa vad man kan på nya jobbet :P

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

april4
0

Vilket datum fyller du Solaika. Jag fyller samma månad den 22

Love-
0

Jjag gör inte tårtor så mycket för jag tror inte att dem ska bli bra, men ibland vid särskild saker händer det att jag gör en

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

Jennifersthlm
0

närsomhelst, älskar att göra tårtor… Speciellt testa nya saker =)

Oriel
0

Det tar ju också typ 3 dagar att göra en tårta så det är inte direkt något som man "slänger ihop". XD

-' Rebecca Johansson

Scoobi86
0

Jag vet inte om du syftade på mitt inlägg ovan om att slänga ihop en tårta..men om man gör en "bara" för att man är lite sugen på att experimentera lite med dekorationer så kanske man inte bakar egen botten eller gör egna mousser utan använder färdigköpt och då tar det inte tre dagar Tungan ute Fast det är klart är det fyllningar eller smaker man vill testa då måste man ju göra det "ordentligt". Glad

april4
0

Det tar inte 3 dagar för mig i alla fall att göra en tårta. Jag brukar göra den på några timmar och då bakar jag egen botten och gör egna fyllningar.

Scoobi86
0

Jag tror att hon menade att man gör botten och fyllningar ena dagen, läggaer ihop den och spacklar på den andra och dekorerar på den tredje. PÅ så sätt så har man ju också mera tid att rätta till ifall det blir några misstag, typ att moussen inte stelnar eller att bottnen blir stenhård. Eller nåt Tungan ute Men jag brukar inte heller ta tre dagar på mig. Gjorde cupcakes och mousse igår och idag ska det "sättas ihop" och dekoreras. Bilder kommer snart!

april4
0

blir kul och se bilder #15

Jennifersthlm
0

ha, om det är en planerad tårta kan det ta 2 dagar, bröllops tårtorna jag gjorde tog 3 för det var mycket som skulle göras, annars kan jag lätt "slänga ihop" en tårta på ngr timmar… Beroende på innehåll, men mousser exempel, måste inte stå över natten, räcker med 2-3 timmar i kyl… Så här slöängs det ihop tårtor närsomhelst…

Solaika
0

#9 Tio dagar före dig då ;)

Sen måste jag bara säga att jag alltid räknar på 3 dagars tidsåtgång när jag gör tårta. Dels kan det ta tid att göra dekorationer. Men sen gör jag botten och fyllningar en dag, fyller nästa dag och täcker o dekorerar sista dagen. För att få en stabil och bra tårta. Men självklart kan man göra allt på samma dag. Det blir dock lite sårbart då för man har ingen tid att rätta till misstag ;)

Does it become a walk?

/Ida

liinah
0

Jag gjorde min tårta på max 4 timmar. Allt från grunden, inget fusk. Det går med lite jävlaranamma! :) Men då var den också bara till mig själv så det gjorde inget om det hade misslyckats..

Jennifersthlm
0

precis! Om det är en "viktig" tårta så behövs felmarginaler, men till familjen bara för fika så spelar det ingen roll..

MysanMinGodis
0

vi gör tårta när någon fyller år i familjen. om den vill ha hembakad tårta då förståss ;)

Scoobi86
0

Vem vill inte ha den hembakad? :) Dock använder jag fortfarande köpta bottnar…jag kan inte dela dem snyggt annars men jag funderar på att köpa en tårtbottendelare fär hemmagjorda är ju mycket godare än köpta.

april4
0

Jag använder en vanlig tandad brödkniv och det går utmärkt att dela tårtbotten med.

Mimz
0

#22 Åh jag kan inte leva utan en bottendelare! Den är jättebra (även om det kan vara svårt att få till det i början)

liinah
0

oj, finns det tillochmed tårtbottendelare? jag är VERKLIGEN nybörjare….! fast det funkar med en lång, tandad kniv för mig.

hmm… ska nog ta och köpa på mig lite bakgrejer när jag har råd!

Scoobi86
0

Jo, alltså det går ju egentligen bra att dela med en vanlig kniv, problemer är väl snarare att jag inte klarar det Tungan ute Det blir mest snett och ojämt och smuligt så därför köper jag färdiga. Men jag måste antingen lära mig dela eller köpa en delare för hembakta är ju så mycket godare.

Solaika
0

Men hörrni, om det blir snett är väl egentligen saksamma va? ;) Det syns ju inte på det färdiga resultatet :) Jag använder oxå en bottendelare men jag får snällt köra kniv när jag ska baka hos mor o far. Snett o vint, men lika gott för det ;)

Does it become a walk?

/Ida

Hoppfull
0

Jag bakar aldrig tårtor… som jag skrivit förut någonstans är det ingen i familjen som äter tårta så jag får alltid slänga minst tre fjärdedelar. De vill bara äta kladdkaka (I HATE KLADDKAKA numera!!!) och de liksom tröttnar inte på kladdkaka trots att vi ätit det varje födelsedag (vi är fem i familjen) och varje annat tillfälle man ska ha en kaka/tårta i nästan 20 år!! Så nu hänger jag här och suktar mig och kollar på era tårtor istället Glad så ska jag baka en tråta till min egen födelsedag om några veckor, för då bestämmer jag ju helt själv vad jag vill ha Skrattande

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Scoobi86
0

#27 Lite snett spelar ju inte så stor roll mendet kan ju faktiskt påverka smaken också. För att inte hela tårtan ska bli sned måste man ju iså fall anpassa mängden fyllning på bottnarna. Då kanske någon får massor med fyllning och knappt någon botten medans någon annnan får mycket botten och bara tunnt med fyllning. Men jag förstår hur du menar Flört