Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 2232 ggr
annie
0

Skumfyllning.. tips önskas!

Sonen vill ha tårta med fyllning av skumfluff i + kanske nåt med päron… hmmm???

Funderar på att göra tårta med SP eller MMF-lock men blir det FÖR sött om man har nån fluff i, ska jag välja något annat istället? Han gillar inte grädde….

VAD kan jag göra skumfluff av… och vad passar som fyllning nr 2 till något dylikt?

Snälla hjälp! Obestämd

Solaika
0

Skumfluff.. Algrens bilar kanske? Allt godis går att göra fluff på egentligen. Det är bara mängden godis som skiftar. Men godis och päron blir nog rätt sött. Men det är klart.. ungar brukar ju gilla det ;)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

annie
0

Ja… sött känns det Obestämd. Är lite inne på att erbjuda att göra en rulltårta med skumfluff och en "riktig" tårta med päron och något annat…. får se hur det förslaget funkar Flört.

Hur är det med täckmaterialet då? SP eller MMF… vad är bäst? Jag är total nybörjare och har inte gjort någondera… men som sagt, sonen gillar inte grädde….

Scoobi86
0

Du kanske kunde använda någon mousse som är lite syrligare i smaken, typ lime, citron eller hallon, de är ju inte så fruktansvärt söta. Ang MMF och Sp så gillar jag båda men tycker ändå att Sp har en fördel, jag brukar blanda ut den med lite Marsipan för att få lite mera smak än bara sött, sött, sött. Fast det kanske funkar att blanda MMF och Marsipan ocksåm jag har faktiskt aldrig testat. :)

JMax
0

Det bästa täckmaterialet tycker jag är 50% sp och 50% Marsipan. Går lika bra att jobba med o smidigt att hantera samtidigt som det inte blir så hiskeligt sött

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

annie
0

Tack för alla tips. Ska nog testa SP och Marsipan, det verkar spännande!

Oriel
0

SP & Marsipan är väl lika sött?

-' Rebecca Johansson

Solaika
0

Marsipan har en lite bittrare smak eftersom det är mandel i det. Själv tycker jag det blir en alldeles för söt marsipansmak på det när man blandar med SP. Då har jag hellre ren SP. Bättre färg på det oxå tycker jag.

MMF är billigt och enkelt att göra och ganska så lättarbetat om man får till den bra.

Does it become a walk?

/Ida

annie
0

Hur stor mängd skumgodis ska man ha att smälta i grädden?

annie
0

Puttar ang. mängden skumgodis/dl grädde… Obestämd

Mimz
0

Här kan du få massa flufftips! =)

Flufftips

Mitralis
0

Vad är SP?

april4
0

#11 Jag har kopierat svaret till dig ang SP från en tidigare tråd. Titta gärna i tidigare artiklar och inlägg om du har funderingar.

Sp är samma sak som Socker pasta, eller på engelska sugarpaste. Man använder det istället för att använda marsinpan. Sp är mycket lättarbetat. Det finns lite om sugarpaste under artiklen vad man ska täcka tårtan med 

Mitralis
0

Tack för förklaringen. Det låter spännande, tror jag ska forska vidare i sakenGlad

april4
0

#13  lycka tillGlad

Solaika
0

Hur mycket godis man ska ha i grädde beror helt på vad man har för godis. Därför är det svårt att svara på utan att veta godissort ;)

Does it become a walk?

/Ida

annie
0

Skumfluffet på Ahlgrens bilar blev totalt misslyckat - tyvärr.

Tog därför till plan B och gjorde smörkrämen med dajmkross jag fått tips på av Ebbis96 i tidigare tråd. Det blev en succé!! Supergott!

Solaika
0

Jag har läst nånstans att man inte ska ha hälften så mycket godis som grädde när man gör just med bilar. Vet inte varför.. 80-100 gram ska vara lagom sägs det.

Does it become a walk?

/Ida

Mimz
0

#17 Jag har också läst det, och har för mig att det är för att bilarna innehåller så mycket gelatin att det inte behövs så mycket som i andra fluffer (ar?).

Solaika
0

Det kan vara som du säger.. att det beror på gelatinet i bilarna.. fast då borde det ju stelna igen när man ställer kallt.. Ja, jag vet inte. Det ska iaf vara lite mindre bilar än annat godis.

Does it become a walk?

/Ida