Fyllningar och kombinationer
Jag är ny här på sajten och måste erkänna att jag är lite smått frälst.
Ska baka en födelsedagstårta till min sambo och tänkte be om lite råd. Det jag vet med säkerhet är att jag vill ha dumlefluff fyllning och en mittenbotten av maräng.
Sedan undrar jag vad som kan passa till? kokosmousse, chokladmousse, vitchokladmousse eller vaniljmousse? eller någon annan fluff kanske? Han gillar inte banan i tårtor annars hade det varit toppen kan jag gissa.
Min andra fråga är vilken typ av tårtbotten man ska ha (dvs botten och topp-lagret), vanlig sockerkaka eller choklad, läste något om ljuschokladbotten? var finns recept på det?
Jag vill inte att det ska bli för mycket smaker så allt bara försvinner in i varandra heller så jag ser fram emot er erfarnas råd!

Hej och välkommen hit :)
Till dumle tycker jag att jordgubb eller vanilj är himla gott. Kokos skulle säkert kunna funka det med, jag har inte testat. Vit choklad skulle jag inte ta för då skulle det bli galet sött. En lite mörkare choklad kan funka, men risken är att dumlen försvinner lite smakmässigt då.
Till dumle och jordgubb/vanilj hade jag valt ljusa bottnar. Men vill man ha ljusa chokladbottnar så har man bara i mindre kakao än vad som står i receptet för chokladbotten. Glöm inte att du bör pensla marängen med smält choklad annars kommer den bara att smälta och då får du en tårta som säckar kraftigt.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Tack för svaret! nu har jag beslutat att det ska bli två tårtor så det räcker till alla (hatar när det tar slut:)
Den ena blir med dumle och kokos och maräng mellan två ljusabottnar
Den andra funderar jag på om jag ska göra något med nötter. typ dumle och hasselnöt (hasselnötmassa kan man säkert göra fluff med? dvs. smälta det i vispgrädde och vispa upp det nästa dag)
Såg att du Solaika gillade kokos och lime tillsammans… kanske ska man köra på det, och göra det lätt för sig och köpa den som färdigmix… typ citronformage… det är ju cremefraich i kokosen, blir det inte lite för syrligt? eller dumle och jordgubb som du rekomenderar… tuff choise, men nu måste jag fara o handla så beslutet måste komma. Kanske blir det med dumle o banan beslutet får tas på affären
Lägger upp en bild när de är klara i morgon, återigen tack för all inspiration som denna sida ger, jag har redan funderat ut flera tillfällen då man bara måste bjuda på tårta istället för vanligt fika efter att ha surfat omkring lite.

Vet inte hur hasselnötsmassan fungerar men jag skulle tro att den går att bara mjuka upp och röra ner i grädden som den är.
Lime o Kokos är jättegott ihop. Inte alls syrligt utan bara fräscht. Dumle o banan tror jag blir sötsliskigt. Men så är jag nog fel människa att uttala mig eftersom jag inte gillar banan :P
Hoppas allt går bra. Tveka inte att fråga mer om du fastnar på nåt.
Does it become a walk?
/Ida

Varför ska alla ha så konstiga fyllningar i sina tårtor? Massa olika mousse osv.. Har aldrig hört talats om det förut XD Sen låter det väldigt torrt eftersom många gör lixom.. stora kakor istället för tårtor.
Inga här som gör enkla marsipantårtor eller en gräddtårta?:P
Jag brukar fylla mina tårtor med sylt/grädde o banan eller nått annat, o om det är en gräddtårta så använder jag mig av frukt/godis eller choklad på utsidan. Det blir alltid uppskattat :D

Det är inte ett dugg torrt med mousser i tårtan. Det är kul att variera och testa nya saker och hittills har jag inte gjort någon kombination som inte varit mycket god och uppskattad. Men självklart gör jag oxå vanliga gräddtårtor ibland. Marsipan har jag dock övergett så gott som helst eftersom det är så svårjobbat.
Does it become a walk?
/Ida

#4 De e väl alltid lite roligt med lite variation. Man ska inte ta illa upp när man gör med banan eller sylt, men de e liksom de lättare stadiet eller vad man ska säga ;)

Mjo, men jag kommer aldrig ur det lättare stadiet :'D Tycker alla mousse verkar så krångliga o jag vet inte vad som passar vad. Vill inte ha för torrt men samtidigt inte bara en massa klet. Vill ha typ bär eller liknande som lite tuggmotstånd i^^

Något som jag tycker passar ihop är geisha-fluff. och hallon-mousse. Mousse är allt annat än tort, det gör tårtan jättesaftig. Mousse är inte alls svårt man gör precis som det står i receptet, megalätt. :9

Tänkte bara lägga upp bilder på de klara tårtorna som jag lovade, tänkte bättre sent än aldrig ;)

Denna har ett lager kokosmousse och ett lagar citronformage, samt mittenbotten av maräng, penslad med vit choklad, och grädde runt om. Bären på ovansidan är physalis och granatäpple, samt en passionsfrukt i mitten ;) båda tårtorna blev väldigt uppskattade, och flera av gästerna började genast fundera ut vilket typ av fluff de skulle göra på deras nästa tårta. Själv är jag peppad på marängswiss med after eight fluff istället för grädde.

Jättefin tårta!!! verkligen! Hur gjorde du så perfekta kanter av choklad? :)
#10, #11 Skitsnygga :)

Härliga tårtor! Gott ser det ut! Granatäpple *dreggla*
Does it become a walk?
/Ida

#10 o 11 Jättefina!! Med nyfiken på hurdu fick till chokladen så snyggt runt tårtan?!
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

#11 Åh! Physalis och granatäpple är sååå gott!!!!!!

För att göra kanten av chokladtrassel så smälte jag choklad, och ringlade kors o tvärs på ett bakplåtspapper. När det stelnat så lossade jag den och tryckte dit den. Den blev mjuk rätt snabbt så det gick bra att skära utan att chokladkanten vek sig eller något.
Det fanns några bra tips på ögonkakaos hemsida… kolla in det
#17: Kan man sätta dit kanten på tårtan i förväg eller blir den mjuk då? Alternativt att grädden eller chokladen börjar smälta?
Måste fråga en gång till, när du gjorde den…hur länge lät du nätet svalna innan du satte det på tårtan? Och använde du oh-film? Jag hinner inte få tag på det till denna gång men jag ska testa om det går på en bakduk (non-stick) istället. Kunde du göra hela nätet i ett stycke eller blev det i 2 eller flera delar?
Hittade en sida och fick massa tips på smakkombinationer.
* Vit chokladmousse med jordgubbskompott, mandeltårtbotten.
* Hallonmousse med passionsfruktkurd och digestivebotten.
* Mörk chokladmousse med vaniljpannacotta, chokladmandelbotten.
* Svartvinbärmousse och mjölkchokladmousse med rostade pekannötter, mandelbotten.
* Chokladbrowniebotten med chokladkräm och mörk chokladmousse.
* Mörk, ljus och vit chokladmousse i tre lager, chokladbotten.
* Mörk chokladmousse med hallon och halloninteriör, chokladmandelbotten.
* Blåbärsmousse med vaniljchibust och mandelbotten
* Ljus chokladmousse med rabarber & kardemumma-kompott på mördegsbotten.
* Kolatårta med nötmarängbotten, krämig gräddkola och ljus chokladmousse.