Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 1493 ggr
saltflingan
0

Gelatinfråga

På gelatinförpackningen står det hur man gör när man har en varm vätska att leka med. Men hur gör jag på bästa sätt när jag ska ha det i en kall vätska? Ska göra en espressomousse enligt detta recept. http://www.lofbergslila.se/web/texter.nsf/kafferecept/chokladmoussetarta

Sen har jag även en annan fundering. Håller på med sambons födelsedagstårta som ska med till jobbet, men han vill inte ha något lock utan bara grädde. Så jag tänkte göra spritsad choklad i något mönster och ha på kanterna. Men jag funderar på hur det håller sig, kommer grädden alt chokladen att smälta? Och tror ni att man kan garnera den kvällen innan? Känns lite väl overkill att gå upp vid 5 för att göra färdigt tårtan, men vad gör man inte för den man älskar? :-) Eftersom det är kaffe i tårtan så tänkte jag även dekorera med kaffebönor ovanpå, tror ni man kan ha dem som de är eller ska man doppa dem i choklad?

Anne
0

Varför ska du ha i gelatin i det receptet? Till kalla saker, typ grädde, finns det snabbgelatin man kan använda.

Det går nog sådär att spritsa direkt på grädden - spritsa istället på ett bakplåtspapper, släng in i frysen och sätt på dekorationerna sist.

saltflingan
0

Jag tänker om den inte blir stabil nog att ha i bottenlagret? Glömde nämligen bort att jag skulle haft gelatin i den fyllning jag gjorde igår och den hade jag tänkt ha som grundlager. Men iom att denna ska sjuda på pisen så hoppas jag att den blir fast nog iaf…annars får jag väl börja experimentera lite (även om jag verkligen inte har tid för att det blir misslyckat).

Jag måste ha uttryckt mig klumpigt. Jag ska alltså göra min chokladdekoration antingen på plastfilm eller non-stickduk och när den är sval ha den på tårtan. Men frågan kvarstår om det kommer att mjukna/smälta eller om man kan garnera kvällen innan?

saltflingan
0

Hmmm, ser att jag utelämnade en ganska viktig detalj! Jag håller alltså på att göra en tårta!! :-)

Anne
0

Då skulle jag nog ändå sätta på chokladgarneringen så sent som möjilgt :)

saltflingan
0

Jaha, nu är tårtan gjord och jag hoppas att den ska smaka bra. Fin blev den iaf.  :-)

Jag satte på garneringen precis innan jag la mig igår och det såg fint ut i morse, lite fuktdroppar på chokladen men det tror jag försvinner när den får stå i rumstemperatur. Det är inte gott att äta kylskåpskall tårta hur som hur.  :-)

Hoppfull
0

Ingen bild?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

saltflingan
0

Jo det kommer sen.  :-)

Hoppfull
0

Spännande Glad

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.