Sötningsmedel
Jag som diabetiker undviker ju allt som har med "gott till kaffet" att göra nästan på automatik. Men om jag ska bka nåt gott hemma borde jag ju kunna använda nåt slags sörtningsmedel?
Är det nån som har koll på detta? Har inte haft Socker så länge och nån större gottegris är jag inte heller så det är inget jätteproblem.. Men visst vore det gott ibland..

Syrran har bakat på nån sirap som ska vara mycket bättre.. va sjutton va det då.. gjort av ris eller nåt sånt tror jag. Hon kokar sylt på det oxå.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Sirap? Vart köper hon den? Kan man ha den i thet också?
Blev visst en frågesport av det hela.. Sorry! 

Jag vet faktiskt inte. Jag ska ta och fråga henne imorgon så återkommer jag med svar så fort jag vet.
Does it become a walk?
/Ida
Ja, gör det. Spännande! Hellre sirap än kemikalier liksom.. 

Det finns ju majssirap men de är inte heller nyttigt då de bara består av mystiska ämnen ungefär.
Qui dormit, non peccat

jag sökte på diabetiker+recept och kom fram till att allt som du bakar hemma som har jäst i sig kan du antagligen äta. Bullar är tex bra då jästen förbrukar det mesta sockret + att du kan minska ner sockret i degen och du behöver inte ha Socker på bullarna.Hittade det här receptet oxå som verkar gott=)
Mandelkakor med aprikos ca 35 st. ugn 200°
½ dl mandel
½ dl torkade aprikoser
3 ½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 dl strösötningsmedel
100 g smör el. margarin
2 ägg
Gör så här:
Mal mandeln och hacka aprikosen i små fina bitar.
Blanda mjöl, bakpulver, sötningsmedel, mandel och aprikoserna. (alt. hacka mandeln istället och lägg till 0,5 dl vetemjöl)
Tillsätt finfördelat smör och ägg. Blanda ihop till en smidig deg som rullas ut till en lång rulle.
Dela den i 35 jämnstora bitar. Rulla till runda bollar och lägg dom på bakplåtspapper och tryck till dom lätt med fingret.
Grädda mitt i ugnen, 200°, tills kakorna börjar få färg i 12-15 minuter. Låt dom få svalna på plåten.
Smördeg finns ocå som är Socker och e-tillsats fri, bara att göra fyrkanter, klicka på mosade äpplen vik till en trekant och grädda i tio minuter=)
Har du typ 1 eller typ 2 diabetes?
Qui dormit, non peccat

Qui dormit, non peccat
Jasså. knaprar jästen i sig sockret? Hade jag ingen aning om. Bra att veta! :-)
Jag har inte SÅ högt Socker så jag sköter mig (?) med kosten och lite medicin. Så jag har inte insulin eller nåt.. Vill helst undvika att komma i den sitsen.
Lät gott med aprikoser i, det ska jag absolut testa. Tack så mycket! :-)

#8 Jo har du aldrig gjort hembränt
För att jästen ska jäsa så måste den ha fri tillgång till Socker! Jag törs dock inte lova att allt Socker försvinner men jag skulle vilja påstå att åtminstonde 75% försvinner=) Antagligen mer, är inte så insatt just på hur de unkar med bulldegar!
JA de där receptet lät mumsigt så jag sak sj göra det=)
Annars så kan du ju baka med den sockerfria smördegen som finns då
Qui dormit, non peccat
*9 Får gräva fram kokaren igen.. Det blir ju som att dricka vatten då nästan!
haha *nåt ska man ju skylla på*
Alltid kul med nya recept.. :-)

#10 Haha ja gör det=) Frågar grannarna så kan du ju säga att du är diabetiker
Qui dormit, non peccat
*11 

http://www.ssdf.nu/om-diabetes/egenvard/mat/sotningsmedel.php
Här står massa bra info!
Tja, här har du t.ex. ett med två deciliter vit sirap i. http://kanelbullar.se/
Men ett par dl Socker var kanske att ta i - jag vet inte, jag bakar extremt sällan bullar själv. Hur som helst - om det smakar sött så har INTE jästen ätit upp sockret. :)
*14 Vilken bra länk! Den sparar jag absolut.. Tack så mycket! 
Det finns ju många bakverk med mycket lite Socker, eller t.o.m ingenting alls. Det kanske är bättre än sötningsmedel som i sig inte är någonting man borde stoppa i sig? ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#16 Ah nee så mycket har inte jag i mina recept ändå.. Men det är ju så olika=) Många diabetiker kan äta bullar utan problem, kanske inte trycka i sig massor av bullar dock. Men det beror oxå på om man har typ 1 eller typ 2 diabetes, typ1 är ju känsligare för Socker.
Qui dormit, non peccat
Lite kan jag ju äta men aldrig hemma. Ska jag "fuska" vill jag göra det på typ kalas och sånt. Annars är det nog lätt hänt att man får i sig för mycket socer i bara farten.. :-)

sedan är ju vetemjöl en stor bov i en diabetikers liv…
*21 Undviker mjöl så långt jag kan.. Så det blir inte många matskedar om år.. :-)

Men åh.. jag har ju glömt att ringa lillasyster.. Jag sover ju hela dagarna nu när jag jobbar natt.
Does it become a walk?
/Ida
Ingen fara, Solaika! Jag finns här när du vaknar och inte jobbar.. ska ingenstans! :-)
Hur är det med nya jobbet Solaika? Är det som du hade förväntat dig?

Är också diabetiker men lyssna inte på mig, har bra Socker (tack o lov för insulinpumpen, har diab1) men använder faktiskt bara vanligt Socker. Försöker hålla mig undan sånt som är galet mycket Socker i.
Men om jag använder sötningsmedel är det för det mesta Canderel strö. Tål högst värme och så.
Men somsagt, vet inte riktigt annars vad man ska testa :S

#24 Har inte kunnat fråga syrran ännu.. hon har haft lite hjärtesorg så jag har inte velat störa henne med fråga om sirapen.
#25 Jodå, jag har svårt att kliva ur studentrollen.. glömmer lixom bort att jag inte behöver bli kollad innan jag gör något utan att jag faktiskt kan kolla studenterna nu. Jag får göra det :P Men det är jättekul, och förvirrande :P Nytt ställe o nya människor ju :)
Does it become a walk?
/Ida
På tal om sötningsmedl…
#28 Det kommer att gå bra ska du se. Träning ger färdighet. Lycka till.