Surdeg
Tänkte försöka mig på att baka surdegsbröd. Hittar inget recept som verkar lätt…
Någon som kan dela med sig av ett plättlätt nybörjarrecept? Gärna lite grövre bröd.

Det här ska jag skicka pappa på att svara på. Han är bra på bröd :)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Ja, snälla gör det!! Jag älskar att baka matbröd men min mage gillar inte bröd numera. Har hört att surdeg ska vara bättre.. ska försöka testa. Vi äter mycket hembakat bröd och jag vill gärna ha nya recept. 

Jag har på sistone funderat på att sätta en surdeg men har alltså inte hunnit dit ännu. Dock finns ju Martins blogg om bröd och där finns bra och tydliga instruktioner så här kommer ett par länkar:
Vetesurdeg som man använder rågsurdegen att starta.
Och här är ytterligare tre sätt att sätta en vetesurdeg
Ett tips när det gäller din mage. Prova att använda dinkelmjöl, vi har en mage i familjen som inte klarar vanligt vetemjöl men dinkel går bra. Tyvärr är det dyrt men det får man ju ta.
# 3 Tusen tack för länkarna!! Vilka härliga recept!! Nu vill jag hem och baka, inte sitta på jobbet…. suck.

Hur har det gått med surdegsförsöken? Jag har aldrig testa men är lite småsugen på att försöka nån gång…

#5 Samma här men det tar ju lite tid o jag är otålig så det blir ju aldrig av…
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Detta gjorde jag idag och så komplicerat var det inte(jag gjorde en halv sats).
Finskt rågbröd (2 STORA bröd)
dag 1
fördeg
250g vatten
125g rågsurdeg
400g fint rågmjöl
dag 2
bortgöring
30g jäst
180g vatten
500g filmjölk
675g fint rågmjöl
30g havssalt
Dag 1
Blanda i en bunke som rymmer minst 4 liter, vatten surdeg och rågmjöl till en tjock smet. Täck med plastfolie och låt jäsa i mint 12 timmar.
Dag2. Bortgöring
Lös upp jästen vattnet och blanda sedan ner alla ingredienser (inklusive fördegen) utom saltet i matberedaren. Knåda på lägsta hastighet i 10min. Tillsätt saltet och knåda i ytterligare 5 min.
Låt degen vila i en inoljad plastlåda med lock i ca 60min.
Lägg degen på en mjölad arbetsyta och dela den i 2 delar, forma runda bullar. Lägg bullarna på bakplåtspapper (en bulle fyller nästan en bakplåt) och sikta rågmjöl över dem. Låt jäsa i rumstemperatur i ca 60-90min tills degen är krackelerad.
Värm ugnen till 250 grader med bakstenen/plåten inne i ugnen.
Lägg brödet på den varma plåten och sätt genast in det i ugnen, spruta in rikligt med vatten med en blomspruta (alt släng in lite vatten i ett glas).
Sänk temperaturen till 190 grader efter 5 min. Efter ytterligare 10min lufta ugnen genom att öppna ugnsluckan. Upprepa 2 ggr under gräddningen.
Baka bröden i 60min eller ills innertemperaturen är +98C.
Låt bröden svalna på galler.
(I orginalreceptet står det att man ska jäsa bröden på en mjölad handduk och sedan ska man lyfta det färdigjästa brödet med hjälp av en stekspade. Detta moment kräver nog att man är en bra bagar + har en mycket stor och bred bakspade det gick inte så bra för mig så därför föreslår jag att man jäser på bakplåtspapper och sedan drar på hela bakplåtspappret på den uppvärmda plåten)
Lite inspiration kan aldrig skada :)