Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettermatig-bakningmatbröd
Läst 1615 ggr
Jennifersthlm
0

english muffins?

ngn som har ett bra recept på dessa små godingar, och som ni provat?? finns 1 miljon på internet, men nu söker jag som sagt ett som ngn provat och tcker är bra!!

Solaika
0

Aldrig hört talas om.. måste undersökas :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Solaika
0

Ahaaa, nu vet jag vad det är. Har tyvärr inte testat att göra dem. Hoppas du får tag i ett bra recept :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Jennifersthlm
0

ja jag var på the enlish shop i stockholm och köpte frysta där och smaskens, nu måste jag baka sånna, men väntar på ngt bra recept =)

Åsa S
0

Här kommer mästerbagaren Jan Hedhs recept (recepten är ibland mer invecklade i hans bok men de brukar också bli mångdubbelt så goda)

ca 25 muffins

20g jäst

625g vatten

875g vetemjöl med hög proteinhalt

10g bakpulver

10g socker

10g smör (ej margarin)

15g havssalt

rismjöl

1. lös upp jästen i vattnet och tillsätt alla ingredienser utom smör och salt. knåda på lägsta hastighet i ca 2min, tillsätt smöret och knåda på lägsta hastighet i 11min.

2. Tilsätt saltet och öka hastigheten. Knåda i ca 7min. (gör glutentest står det i recptet men detta skippar jag i alla recepten känns som överkurs)

3. Lägg degen i en inoljad plastlåda med lock och låt vila 60min, stöt samma degen efter 30min.

4. Väg upp degen i bitar om 75g och rulla till runda bullar. Täck med bakduk och låt vila i 10min.

5. Sikta rismjöl på 2 bakdukar, lägg bullarna på dessa och sikta över rismjöl över bullarna (borde gå att använda vetemjöl istället för rismjöl). Låt jäsa 30min. Lägg en bakplåt ovanpå och tryck muffinsen flata.

6. Låt jäsa yterligare 30min.

7. Sätt ugnen på 300 grader och förvärm plåten i 10min. Sätt muffinsen på den varma plåten och baka dem i 5min. Ta ut plåten och vänd muffinsen med en stekspade så de får färg på båda sidorna. Baka i ytterligare 3-5min. Lägg upp på galler med bakduk över.

8. Dela muffinsen med hjälp av en gaffel och förvara i plastpåse tills de skall rostas. (bröden går bra att frysa)

Hoppfull
0

Men oj vad krångligt… detta är en sorts matbröd alltså? Vetemjöl med hög proteinhalt är det bakvetemjöl special eller?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Anne
0

Det är ett matbröd ja, och det ÄR krångligt, i synnerhet att få till gräddningen. Resultatet är dock fantastiskt - det är såna som McDonalds använder i sina EggMcMuffins om man är nyfiken på att prova.

Åsa S
0

#5 Vetemjöl special är nog det man hittar i vanliga matbutiken som har högt proteinalt, hittar man manitoba cream i någon specialhandel ska det vara det absolut bästa vetemjölet att baka på när det gäller proteinhalten.

Anne
0

´Änglamarks ekologiska mjöl ska också ha hög proteinhalt har jag hört - utan att de marknadsför det, dock :)

Hoppfull
0

Tack för infon! Hur får man reda på sådan fakta?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Anne
0

Just det har jag läst via nån brödblogg har jag för mig. Annars får man nog kontakta mjölproducenterna och fråga :)