Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 1818 ggr
eemil
0

Efterlysning - Rex-kex chokladkaka ?

Letar efter ett recept som jag sett någonstans för många många år sedan.

Slutprodukten skulle bli en chokladkaka som tydligen ofta serverades kall och ofta till julen då.

Ingredienserna var, så vitt jag minns :

Rex - kex , kokosfett , blockchoklad , kaffe , ägg & Socker , frukt , russin , appelsinskal

Hittade ingen lämplig grupp att publicera denna efterlysning i - är varken småbräd , tårta eller mjuk kaka direkt.

Någon som har sett ett dylikt recepet så kom gärna med ett tips via e-post till eemil@hotmail.com

Ebba-A
0

Efterlys på choklad.ifokus också :)

Värd på Choklad iFokus

Tequiero93
0

Vad är rex-kex? =)

eemil
0

Tack Ebba för tipset.

Skrev in efterlysningen även på choklad.ifokus och "Grupp o7 -Blandade chokladrecept"

Aktiverade "prenumeration" så jag får förhoppningsvis svar. *ler*

eemil
0

Kan själv tillägga att man tydligen ofta gjorde denna i en lång form och förvarade den kallt och skar upp typ några (kanske 5) mm tjocka skivor till eftermiddagskaffet.

Rex-kex lär inte finnas kängre utan motsvaras väl (och kan ersätas av) Mariekex.

Ebba-A
0

#4 Det är troligast att det är radiokaka du letar efter.

Värd på Choklad iFokus

Tequiero93
0

ahaa,, aa, det låter faktist som radiokaka ;)

eemil
0

Radiokakan påminner delvis om det jag är ute efter, men inte helt !

Vi får avvakta fler kommentarer.

hus-musen
0

låter som radiokaka, kommer inte på något annat heller..

Om du inte menar den kakan som man krossar kexen o har i botten då?

Qui dormit, non peccat

eemil
0

#8 Nej - Är nog mer åt Radikokak-hållet som det lutar …

Men som sagt det finns/fanns säkert varianter även av den.

Tack alla för alla kommentarer så här långt. Följer med spänning efter vad den här tråden vidare kan ge. Är ju bara någon timme sedan jag knackade in min efterlysning så …

hus-musen
0

om du kollar på choklad.ifokus så finns det recept på radiokakka oxå=)

Qui dormit, non peccat

eemil
0

#10 Har kollat - Tack !

hus-musen
0

200 gram kokosfett

200 gram blockchoklad, mörk

2 st ägg

3 dl florsocker

25 st kex

1. Klä ev avlång form, ca. 1,5 liters, med bakplåtspapper.
  2. Smält 200-250 gram kokosfett och 200 gram mörk blockchoklad på svag värme i en kastrull. Låt svalna.
  3. Vispa ägg och Socker pösigt. Rör sakta och försiktigt ner det ljumma chokladfettet.
  4. Bred ut ett lager chokladsmet i botten av formen och varva därefter i kex (fyrkantiga eller runda typ Mariekex) och smet.
  5. Låt formen stå i kylskåpet, gärna över natten.
  6. Skär kakan i tunna skivor. Servera genast.

Kaffe använder man bara om man har kakao i, har man blockchoklad så behövs det inte. Och de finns en juligare variant(som den du ätit antagligen) där man har i russin, rivet apelsinskal och pepparkakskryddor i chokladsmeten!

Qui dormit, non peccat

eemil
0

#12 Tackar för ditt inlägg. Har du sett den "juligare" varianten på webben ?

hus-musen
0

#13 Ja jag har sett den på webben=) O så har min mormor gjort nått liknade fick jag höra=)

Man tar tydligen "en näve" russin o en näve torkad frukt, samt ca två msk pepparkakskryddor. Hur mycket en näve är vet jag inte riktigt men jag skulle gissa på 1½-2½ dl ungefär=)

Qui dormit, non peccat

eemil
0

#14 Tackar (igen) …

Synd att inte mormors variant finns på webben då. *hihi*

Skall med GLÄDJE kopiera dina rader här nu så jag har dom sparade tillsammans med receptet på "Radikakan" och dom övriga kommentarerna här.

Tror verkligen att det nu börjar likna det jag en gång i tiden fått njuta av då. Var just russina och dom torkade frukterna jag saknade i dom andra recept jag sett. Och därför kände jag först inte igen "Radiokakan". Kexen hade man dessutom också krossat i smeten och inte vackert radat i formen då.

hus-musen
0

#15 Jo varsågod=) Hoppas de smakar sen när du bakar den då!

Jo en del krossar kexen, men jag föredrar snyggt uppradat faktiskt, det tilltalar mitt ordningssinne=)

Qui dormit, non peccat