Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettkakor
Läst 7830 ggr
Gullan402
1

Astrids drömmar

3½ dl. strösocker
150 g. smör/margarin
1½ dl. kronolja
1 msk. vanillinsocker
6 dl. vetemjöl
1 tsk. hjorthornssalt

Vispa Socker, margarin, olja och vanillinsocker mycket poröst. (Tills smeten är vit och sockret löst sig.)
Rör i mjölet blandat med hjorthornssaltet.

Rulla ut till runda bollar och ställ på en plåt med bakplåtspapper. Eftersom de flyter ut en del så ställ inte bollarna för tätt. Grädda i ugn i mitten på 150 grader. Färdiga när de flytit ut och fått sprickor.

Istället för kronolja använder jag vanlig matolja.

Lite OT:
Detta var min barndomsfavoritkakor och jag älskar dem lika mycket idag. När jag var liten fick jag en T-shirt på som det stod "Drömmar är toppen". Idag älskar mina barn dessa kakor och även deras kompisar.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

hus-musen
0

mm älskar drömar jag oxå! Mamma brukar göra sånna så de är barndomsminnen för mig=)

Qui dormit, non peccat

Solaika
0

Kronolja? Det va något nytt för mig tror jag.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

JMax
1

Kronolja har jag aldrig hört talas om. Finns det i vanliga affärer? Är det nått särskilt med den eller går det att byta denmot vanlig olja?

Jag är med en drömälskare men jag tror aldrig att jag bakat det själv.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Oriel
0

Dessa blev jättegoda! =) Sist jag gjorde drömmar (för ca 6år sedan) råkade jag ha i aningen för mycket hjortronsalt och av någon anledning flöt hela smeten ut över plåten och den blev aningen misslyckat och oätligt :D

-' Rebecca Johansson

Gullan402
1

#2 och #3 kronolja var ett produktnamn när jag var liten i alla fall, vet inte ens om det existerar längre. Det var mycket dyrare än vanlig olja.

Min mamma har misslyckats 2 ggr med dessa kakor. En gång använde hon något annorlunda vetemjöl (det var något hon köpte på Arosbygden, dvs Lantmännen/Granngården) då blev drömmarna grådaskiga och en annan gång tog hon olivolja men då blev drömmarna i någon äckelfärgad grön nyans. Med olivolja smakade de inte gott heller.

Solaika
0

Hm.. men vad ska man ta för olja då? Raps? Vanlig matolja? Solros?

Does it become a walk?

/Ida

Oriel
0

Jag råkade också ha i olivolja i mina, inte lyckat får jag säga =) Matolja? (:

-' Rebecca Johansson

Oriel
0

Matolja ska tydligen vara detsamma som kronolja, goooglade det lite (;

-' Rebecca Johansson

Gullan402
0

Alltså matolja är just matolja det som heter det på etiketten.

Hoppfull
0

Kronolja var väl ett varumärke som innehöll just matolja, typ förr… när jag var barn Skäms Oskyldig

Antagligen ska det vara en smaklös olja i kakorna.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

FeliciaS
0

Mums, vad gott! ;) Gjorde drömmar för ett tag sedan och de finns fortfarande kvar ^^

Det som heter just "Matolja" är ofta en blandning av raps- och solrosolja. Men matoljor är oliv-, raps- och solrosolja. Däremot bör man avända en olja med neutral smak till bakning - alltså inte olivolja.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Solaika
0

Nej att Olivolja inte funkar det vet jag. Testade det i MMF när jag inte hade någon annan olja. INTE bra!

Men vi har fortfarande inte kommit fram till vilken olja man ska använda. Den som är blandning av raps och solros? Alltså "matolja"?

Does it become a walk?

/Ida

Oriel
0

Ja, matolja =) Jag tror att den inte ska smaka något?

-' Rebecca Johansson

Gullan402
0

Läste på ettiketten på min flaska matolja.
Den är av märket ICA och innehåller 75% rapsolja och
25 % solrosolja och heter Matolja.

Solaika
0

Kanon! Då har vi rett ut det Skrattande

Does it become a walk?

/Ida

Oriel
0

Jag sa ju det från början ju  SkrikandesOskyldig (:

-' Rebecca Johansson

Solaika
0

#16 Jag vet ;) Sen for diskussionen iväg så jag ville bara se till att det blev klargjort :)

Does it become a walk?

/Ida

Sandra
0

Åh! Jag som älskar drömmar av alla slag. Det här måste testas ikväll! Håll tummarna att det inte blir pannkaka av allt, det brukar gå käpprätt åt skogen när jag gör maränger och vaniljdrömmar.