Mörkt långpannebröd
1l. långfil
4 dl. sirap
3 tsk. bikarbonat
3 tsk. bakpulver
1 kg rågsikt
anis och fänkål/ brödkryddor efter smak
Ingredienserna röres ihop. Det blir en ganska kladdig smet. Bred ut smeten i en smord långpanna.
Grädda längst ner i ugnen på 100 grader i 45 min.
Sedan gräddas brödet ytterligare i mitten på ugnen i 45 min. med 150 graders ugnsvärme.
Här i min närhet går det inte att köpa långfil så jag använder mig av fjällfil. Det blir samma resultat. Har testat många olika sorters fil och yoghurt men det är endast fjällfil som fungerar som utbytesprodukt till långfil.
Brödet delar jag i 4 delar sedan det svalnat. Sen skär jag skivor av det som limpa. Det blir ganska låga skivor pga att det blir ju inte högre än plåten.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

I stället för att lägga alla dina recept i varsinna inlägg, så får du gärna lägga dem sammlade i ett ;) det blir så många inlägg över allt ;P

#1 Det är recept i olika forumgrupper ;)
#0 Bröd med bakpulver o bikarbonat. Intressant. Det låter som att den kan påminna om Emmalimpan jag brukar göra. Gott låter det iaf :)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Låter gott! Smidigt med långpannebröd! Det ska jag testa i helgen för limpor kan jag bara inte…misslyckas jämt. De blir goda men ser ju ut som jag vet inte vad…
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Det låter fränt med långfil, aldrig sett det x)
-' Rebecca Johansson

Vad händer om man använder vatten istället för fil (pga mjölkallergi obs inte laktos utan mjölk)?
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

#5 filen används ju för att brödet ska bli fylligt och det ger en liten smak oxå. Om du använder vatten är det risk för att de blir platt o stenhårt skulle jag tro..
Qui dormit, non peccat

Aha, men man bakar ju annat matbröd på vatten utan att det blir platt och hårt, eller?

#7 Eftersom det inte är jäst kan jag tänka mig att det ändå kan påverka om man inte har filen. Men finns det inte mjölkfria varianter till fil? Jag är bara van vid laktosintollerans så jag har inte stenkoll på det mjölkfria sortimentet. Men annars kanske det funkar med en naturell yoghurt om det inte finns fil?
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

#7 Jo men då har man jäst i brödet, i det här receptet så fungerar syran i filen som "jäsare" tillsammmans med bikarbonatet och bakpulvret, samtidigt som filen gör brödet fylligt i både smak och konsistens.=)
Qui dormit, non peccat

Ok så det är syran som jäser… då blir det nog svårt med helt mjölkfritt.

Tyvärr blir det nog svårt med mjölkfritt men sortimentet har ju förbättras jättemycket sen min stora flicka skulle avhålla sig från laktos. (Både jag och mina flickor har en viss överkänslighet mot laktos men lite klarar vi liksom i mat eller bak. Däremot får vi kolla upp så vi inte äter för mycket av laktosprodukter på samma dag.)
Som jag skrev i inlägget har jag endast hittat fjällfil som utbytesprodukt till långfil. Alla andra filer och yoghurtar har inte fungerat. Antingen blir brödet kladdigt eller annan felaktig konsistens.)
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!