Tårttips önskas!!
Maken fyller år och det ska bakas tårta. Just nu är huvudet helt tomt på idéer men jag har iallafall köpt hem dumlekola för önskemål är att dumlefluff ska testas
.
Snälla, kan ni tipsa om annan fyllning i + glasyr e.dyl att ha ovanpå hela härligheten. Gärna stor tårta, rund eller halv långpanna typ då släkten är storätare av tårta….
.

Dumlefluff är väldigt sött så kanske är det gott att balansera upp det med en fräsch bärmousse eller liknande. Som hallon eller jordgubb. Någon i en annan tråd hade fyllt sin tårta med lakritsfluff, det kanske blir gott ihop med dumle?
Det finns en tråd som heter bra tårtbotten, där kan du säkert hitta recpet till långpannebottnar.
Glasyr o liknande är inte jag bra på alls, men det får du säkert massor av bra förslag från de andra på.
Lycka till!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
# 1 Tack för tips. Lakrits däremot lär inte bli någon hit då maken verkligen avskyr det. Jag däremot ääälskar lakrits
.

cocos eller kanske vaniljgrädde…
eller bara hallon, smaskens =)
gör rulltårta typ tre stycken och ha som tårtbottnar för att dela en stor trårbotten är inte kul =(
Lycka till!!

Jordgubb är jättegott till dumle tycker jag. En favvis här faktiskt.
Hur menar du med glasyr? Grädde? Täckmassa? Glasyr är ju bara florsocker o vatten :)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
# 4 Tackar för tips! Ja, jag är ju inte så hemma med all uttryck inom tårtvärlden
men jag menar det jag ska täcka tårtan med, alltså ha på utsidan. Jag gillar själv choklad, grädde är sådär tycker jag… men annars. Vad kan passa bra till en tårta med dumlefluff och exv. jordgubbs…vad..? Mousse?

Jordgubbsmousse är jättegott till dumle.
Does it become a walk?
/Ida
# 3 Aha!! Tusen tack för tipset! Blir perfekt.
Om jag gör rulltårtsbottnar, två st. långpannor. Då blir det ju alltså 3 lager. Hur tycker ni att jag ska fördela det?
Sen är det ju vad som kan passa bäst ovanpå (utanpå hela tårtan) … men då är det nog kanske bäst med att bara täcka med grädde? Brukar ni ha grädden "naturell" eller smaksätta den?

Jag brukar stoppa i vaniljsocker i grädden. Vaniljgrädde är lagom neutralt. Jag tycker inte om ren grädde men jag älskar vanilj så vaniljgrädde går utmärkt :)
Does it become a walk?
/Ida
# 8 Ja, det låter ju bra. Hur mycket vaniljsocker brukar du ta?
Kom på en fråga till! Solaika, kan jag använda ditt tårtbottenrecept till långpanna?

#9 Jag höftar ju alltid.. Men jag skulle gissa på nånstans mellan 1-2 tsk.
#10 Ja, det går bra. Men vill du ha botten som du ska dela så får du göra 2,5 - 3 satser i samma.
Does it become a walk?
/Ida
# 11 Ok, tusen tack för tipsen! 

No problemo 
Does it become a walk?
/Ida
Det blev en jättegod tårta med chokladbotten (lite torr och smulig - men god ändå), dumlefluff och jordgubbsgrädde, ovanpå grädde med riven choklad. Mums!
Tusen tack för alla tips!

Det lät jättegott :) Kul att det blev bra :)
Does it become a walk?
/Ida