Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 3684 ggr
smurfis
0

Tips födelsedagstårta

Jag ska göra en födelsedagstårta till min dotter som fyller år nästa helg. Jag har fixat en sån tårtbild med prinsessor på eftersom hon är prinsesstokig! Denna är 29x21 cm stor, som ett A4. Jag hade tänkt mig att göra bottnar själv i långpanna. Göra dem något större än prinsessbilden så jag får plats att dekorera lite runtom.

Jag ska täcka med Ballinas SP med chokladsmak men jag har lite svårt att bestämma mig för vilken fyllning jag ska ha. Skulle vilja ha nånting med hallon alt. jordubbar i alla fall. Och nånting åt chokladhållet (ev. nåt med dumle/geischa eller bara vanlig choklad). Jag vill inte att tårtan ska bli alltför jätte söt, därav hallonen.

Detta är den första tårtan jag ska göra som inte bara är en vanlig enkel gräddtårta med lite frukt i ;-) Så vad behöver man som nybörjare tänka på? Jag har tänkt att jag ska hålla på i tre dagar för att bli klar i tid. Bottnar + fyllning en dag, lägga ihop tårtan andra dagen, och sista dagen fixar jag dekorationerna på den.

Tänkte även spritsa lite runt prinsessbilden så man får en snygg kant runt. Har köpt färdig icing som är nån slags mix av kristyr och smörkräm. Vet inte om det är bra/dåligt eller ens gott. Men det visar sig väl. Jag tyckte det lät bra att den inte blev så hård som kristyr och inte så fet som smörkräm.

Med två små barn här hemma så har jag inte alltför mkt tid att lägga heller så det är perfekt för mig att kunna dela upp det på flera dagar. Det som jag känner mest oro inför är nog själva bottnarna faktiskt. Det kommer nog bli svårt just för att tårtan ska vara ganska stor.

sussie26
0

Va kul att få göra tårta! Glad Låter som att du planerat den riktigt bra, tycker jag!

Att göra botten i långpanna funkar ju jättebra. Jag har ibland fått göra två omgångar för att inte lagren med tårtbotten ska bli så tunna. Kan bli svårt att dela dem annars om de är för tunna.

Jag är ett stort fan av mousser, så jag skulle föreslå en jordgubbsmousse och en mjölkchokladmousse. De är lätta att göra men tar ju lite längre tid förstås… Nackdelen är att de är ganska lösa när man fyller tårtan och de behöver tid på sig för att stelna. Jag brukar ha en remsa med smörpapper runtom tårtan för att hålla moussen på plats under tiden. Fördelen med mousser är att det ger en rätt stadig tårta. Man kan ju alltid kombinera ett lager bär med ett lager mousse så blir det lite lättare på en gång.

Har inga andra råd att ge än att börja i tid. Tycker att det alltid tar längre tid än vad man tror det ska göra… Lycka till!

Solaika
0

Jordgubbsmousse eller hallonmousse kan du göra och låta stelna i kylen innan du fyller tårtan. Då rinner den inte iväg. Mjölkchoklad är gott till om man vill ha så enkelt. Då skulle jag göra en fluff faktiskt. Enkelt och jättegott. Det kan du även göra av andra typer av choklad och vissa sorter av vanligt godis oxå. Ahlgrens bilar tex.

När jag gör en tårta brukar jag räkna med 3 dagar för att få det färdig. En dag till tårtbotten och att göra fyllningarna. Nästa dag för att fylla tårtan. Får den stå över natten så blir bottnarna saftiga av fyllningarna och tårtan blir mer stabil eftersom kaka och fyllningar lixom går ihop lite. Sista dagen är för att spackla, täcka och dekorera. Tänk på att det tar mer tid än man tror att fixa med lock och dekor.

För tips om hur man täcker lätt föreslår jag att du kikar i artikeln: Make a cake.

Lycka till och glöm inte att fotografera resultatet :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

smurfis
0

Jag kommer nog täcka över och påbörja dekorationerna kvällen innan faktiskt, för att slippa stressa…

Tack för tips!

Tequiero93
0

Du kan ha hallon och A8, A8 är inte så sött ;)

smurfis
0

Jo fast tjejen gillar inte mint så mycket, så det ska ju vara barnvänligt ;-) Kanske kör på vanlig chokladmousse annars… det lär väl vara lite mindre sött än dumle?

Tequiero93
0

aa, det kan fungera..;P Aa, dumle är väldigt sött xp

Solaika
0

Mjölkchoklad blir sötare än dumle tycker jag. Men dumle smakar ju inte choklad direkt. Mer kola.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

sussie26
0

Mjölkchokladmoussen som jag brukar göra blir inte så söt. Jag brukar smälta 150g choklad i 2 dl vispgrädde som sedan får kallna ordentligt innan det vispas fluffigt med 100 g färskost. Färskosten bidrar med lite syrlighet och dämpar det söta från chokladen. Så jag rekommenderar fortfarande den framför dumle… Du kan ju alltid prova att göra halva satsen så får du känna på smaken innan du bestämmer dig.

Tequiero93
0

# 7 de har du rätt i.

smurfis
0

#8 Tack ska nog prova göra båda och smaka först… om jag hinner ;-)

Ska ju ha hallon i också som är lite syrligare så det jämnar nog till det lite även om jag väljer dumle.

Tequiero93
0

aa, dumle och hallon är en smakig blandning ;P

smurfis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja det blir nu hallon och dumle Skrattande

Har gjort blommor av SP att dekorera med…

Scoobi86
0

Vilka underbata blommor! Vad har du använt för utstickare och verktyg?

smurfis
0

Utstickare i plast (rosa) från Tårtdecor och sen siliconform.

Frida
0

#12 Så söta! Riktiga proffsblommor.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft