Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettkakor
Läst 2643 ggr
Sandra
0

Bakning+recept

Jag har precis tagit ut min absolut första tårtbotten ur ugnen och det ser lvande ut än så länge. Det luktar otroligt gott här hemma nu!

När jag ändå var uppe i varv så satte jag igång med en kladdhallonkaka. Och kom då på att jag vill dela med mig av denna ljuvliga skapelse. Hur enkel som helst att göra och så god!

Kladdhallonkaka

200 g smör eller margarin
6 dl socker
4 ägg
6 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 pkt (500 g) frysta hallon

Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret i en stor kastrull. Rör i alla de andra ingredienserna förutom hallonen i kastrullen. (Jag brukar ha i sockret först så det böandar sig bra med det varma smöret).
Häll sedan ut smeten på bakplåtspapper i en långpanna.

Lägg därefter på hallonen (byt gärna ut hallon mot andra bär, prova hejvilt!)
Ställ in kakan långt ner i ugnen, ca. 20-30 min. Klart!

Jag brukar skära bort kanterna på kakan för att det ska bli "fina" bitar att servera. Kanterna äter jag upp själv ;P
Det brukar bli runt 20-30 bitar beroende på hur stora man vill ha.

Tequiero93
0

Musms! Älskar kladdkaka, älskar hallon detta måste jag bara testa!!

Solaika
0

Kan man göra med nåt annat än hallon måntro? Jag gillar ju verkligen inte alls hallon.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Tequiero93
0

Hallon är det bästa jag vet på sommarn, men bara vildvuxana…dem vanliga odlade e inte lika goa ;)

Man bör ju kunna ta jordgubbar eller blåbär, kanske äpple me ;)

Sandra
0

#1 Visst är det mumsigt! Det luktar mycket hallon här nu, yummie. Men kakan verkar behöva vara inne 40 min istället för den är alldeles blöt. Aja… det va myscket is i hallonen så det kan bero på det =)

#2 Självklart man man det! Gillar du lingon? Jag tror att det skulle va jättegott med lingon i nämligen. Har dock inte provat det själv. Tror även att björnbär skulle vara gott också. Eller varför inte skära apelsin i små små bitar och lägga på? Det är din fantasi som sätter stopp vetu =) Däremot tror jag att det ska va en frukt/bär som är lite syrlig i smaken som hallon är. Kakan i sig är väldigt söt.

Solaika
0

Oooh, apelsin va ingen dum idé. Lingon tycker jag om som sylt.. i bakverk är jag lite tveksam men testa kan man ju :)

Does it become a walk?

/Ida

Sandra
0

Det är godare än vad man kan tro vill jag lova. Som liten åt jag bara lingonsylt, inget annat med lingon. Men sen smusslade min mamma in lingon i en mjuk kaka en gång och gud så gott det var!

Men prova apelsinen och berätta hur det smakar sen för jag är nyfiken =) Eller blåbär kanske?

Solaika
0

Choklad o apelsin måste ju bara gå ihop. Jag ska nog ta o testa det som tack-för-mig-fika på jobbet sista dagen nästa vecka :)

Does it become a walk?

/Ida

Ebba-A
0

Har en hel påse röda vinbär i frysen, kan man ha dom i kladdkaka tror ni?

Värd på Choklad iFokus

Sandra
0

Oh! Det lät ju jättegott! Hur gör du för att tillsätta kakao då? Det finns ju inte med i receptet. För en sån vill jag också göra ju! Min kaka blir ju ljus eftersom det bara är vaniljsocker i den. Vore kul om man kunde variera ännu mer!

Solaika
0

Jag skulle nog byta ut 1,5 dl vetemjöl mot ca 1 dl kakao. Kakao är torrare än mjöl så man kan inte byta bort samma mängd.

Does it become a walk?

/Ida

Sandra
0

#8 Det lät mumsigt också! Prova vetja =)

#10 Aha, då har jag lärt mig nåt nytt igen då. Det händer rätt ofta iof. Det ska jag notera så måste jag prova den varianten snart!

Solaika
0

Jag hade ett galet gott recept på en vit kladdkaka med mjölkchokladbitar i förut. Undrars just vart det tog vägen.. Det kanske funkar med ditt recept..

Does it become a walk?

/Ida

Sandra
0

#12 Ja! Leta! =)

Tequiero93
0

# 12 hoppas att du hittar det!! Låter mycket gott!

Hoppfull
0

Rabarber tror jag vore kanon i en sådan söt långpannekaka!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Tequiero93
0

Det har du faktiskt rätt i, smart tänkt!