Choklad tårta.
Nu ska jag göra ett försök till min första tårta. Min kära sambo ska utsättas för denna.
Hade tänkt mig en choklad tårta för jag köpte brun SP med chokladsmak.
Så nu undrar jag om ni har något bra tips på en enkel choklad tårta. Hade tänkt ha ett lager med någon fyllning, gärna något förslag där också.

Du kan alltid ha choklad bottnar och hallon eller jordgubbs fyllning. Det tycker jag passar ihop ;)

Jordgubbsmousse i kanske? Enkelt kan du vispa grädde med vaniljsocker och ha i jordgubbssylt om du inte vill göra en riktig mousse. Sen skulle jag i så fall, om du inte vill ha mer än en fyllning, spackla med chokladkräm.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Choklad bottnar hade jag nog tänkt. Har ni något bra recept på det?
Och Solaika, hur ska jag göra chokladkrämen?

Jag har för mig att jag har skrivit in chokladreceptet i tråden om Bra tårtbotten.
Chokladkrämen är enkel. 3 dl grädde, 1 dl kakao o 1 dl Socker. Rör ihop lite lätt.. ställ kallt i 30-45 minuter. Vispa upp med elvisp till en bra konsistens.
Does it become a walk?
/Ida

Okej, tack, ska kika på det.
#4 jag köpte en kakao som Hemköp har och jag tycker den är väldigt mörk. Om jag skulle ta te x 1 dl till en kräm eller smet, så blir det nästan svart. Kan man ta mindre kakao till en kräm t ex eller blir det fel? Annars får jag byta kakaon.

Jag tycker det låter som att det skulle bli en otroligt smakrik och god kräm. Men visst kan du minska lite om du tycker att det är för starkt.
Does it become a walk?
/Ida
Tack Solaika för det.