Sugarpaste
Undrar om det är någon som gjort egen sugarpaste med glycerin (glycerol kanske det var?) i? Jag har testat med bara florsocker, glukos och äggvita men jag tyckte inte att den var så lätt att arbeta med. Är mest nyfiken på om någon har något recept på egengjord sp som är lätt att jobba med.

Jag är för bekväm för att göra egen ;) Men jag tror att det brukar bli mer lättarbetad SP med gelatin i. Jag törs dock inte lova varken bu eller bä :)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Jag använder detta receptet. Brukar köra ihop allt i hushållsassistenten och färgar samtidigt som jag blanda allt i den. Fantastiskt smidigt då man slipper knåda in färgen!
1msk gelatinpulver
4 msk kallt vatten
30g kokosfett
1,5 dl vit baksirap.
1,6-2pkt florsocker.
Smält gelatinet i vattnet ovanför vattenbad. Blanda ner kokosfettet och låt det smälta ihop. Tillsätt sirapen under omrörning.
Häll över alltsammans i en skål/bunke. Tillsätt lite florsocker åt gången. Du kan använda händerna eller en hushållsassistent men absolut INTE elvisp, den klarar inte av det och kommer att gå sönder. Blanda i florsocker tills degen är fast men fortfarande ganska klibbig. Plasta in massan noggrannt, så det blir helt lufttätt. Förvara mörkt och i rumstemperatur.
Jag brukar göra den drygt 2 dygn i förväg, så den får ligga och dra sig. Den suger åt sig ganska mycket av det klibbiga på den tiden.
Av detta recept blir det drygt (om jag inte minns fel) ca 1,5kg sugarpaste vilket blir en tillverkningskostnad på 30-45kr (beroende på vad man betalat för ingredienserna)
Det låter som ett recept som kommer testat snart! Har dock precis upptäckt det underbara med MMF! :D jag är så lycklig. Men sp är ju bättre att "modellera" (vet inte om man kan kalla det jag gör för modellera :P) med eftersom det torkar och stelnar vilket inte MMF gör om jag förstått det rätt. Ska iaf testa detta receptet snart! Tack för tipset!

MMF kan oxå stelna men det tar tid och massan får inte vara för tjock i det som ska stelna :)
Does it become a walk?
/Ida

Man kan ju frysa hemagjord sugarpaste, men kan man göra det med färdigköpt? Kan man frysa flowerpaste me?? ;P

Japp, man kan frysa all täck- och dekormassa
Does it become a walk?
/Ida

Jag bra!! :D För jag använder inte sådant så mycket och det blir så dyrt om jag ska skicka efter lite varje gång ;)
Fick mig en liten idé idag när jag gjorde SP: hur tror ni det skulle bli om man hade i lite smakessens? Har aldrig använt mig av essenser innan så jag vet inte hur mycket som behövs för att det ska ge någon riktig smak. Skulle det kunna fungera eller är risken stor att man förstör SPn? (Använder för övrigt receptet i #2.)
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

#8 De borde ju fungera, men de beror på söttman ifrån pastan

Det går så bra att ha i smakessens. Törs inte uttala mig om vilken mängd som krävs men jag vet att det går. Har hört flera som gör det.
Does it become a walk?
/Ida
Då kanske jag skulle ta och testa det någon gång, så blir kanske det inte riktigt lika sött.
Värdinna på Fantasy

Sött blir det nog ändå. Det heter ju inte sockerpasta för intet ;) Men man kanske kan få en brytning av någon annan smak än florsocker iaf.
Does it become a walk?
/Ida
Ja precis.
Värdinna på Fantasy