Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketterverktygtillbehör
Läst 9675 ggr
Ebba-A
0

Spritsa med vad

Fick mitt Wilton Basic set igår, med tyllar, spritspåsar, pastafärg, en blomnål och kopplingar. Och på paketet har dom spritsat fina rosetter och blad och blommor och så. Men vad sprtsar man det med? Alltså typ kristyr eller nått?

Och sen nån som vet hur man gör sånna här fina rosor i kristyr?

Värd på Choklad iFokus

april4
0

Här ser du en film från youtube hur du gör rosor och andra dekorationer i kristyr

http://se.youtube.com/watch?v=iIJHpss5lLo

april4
0

Jag undrar hur man gör med kristyren för att få tvåfärgade rosor. Har testat och lägga i en färg runt sidorna i spritspåsen och så en annan färg i mitten.

Det blir ganska bra, men ändå inte som jag vill. Nån som har ett annat knep, så skulle jag vara tacksam. Har letat på youtube, men hittar inget om det.

Ebba-A
0

Tack :) Man kanske ska pensla på med färg när man spritsat med vit? Jag vet faktiskt inte.

Värd på Choklad iFokus

april4
0

Om du tittar i filmen ovan t ex, så ser man tydligt att dom har 2 färger på rosen direkt, ros nr 2. Synd att dom inte visar hur dom lägger in färgerna

Scoobi86
0

Jag tyckte nästan att det såg ut som att de hade fyllt det mesta vitt och den andra färgen bara i ena sidan. Men jag vet inte riktigt, det är svårt att se…

Ebba-A
1

Nu har jag spritsat, fast det blev inga rosor, blev mest stjärnor och blad.

Värd på Choklad iFokus

Egwene
0

Bild kanske? :)

april4
0

Lägg in en bild när du är klar Ebbis96

april4
0

#5 jag tyckte däremot att det såg ut som större delen av rosen var laxfärgad och vitt i mitten, alltså ros nr 2

Ebba-A
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här har jag lagt ihop två små blad och en liten knopp :)

Värd på Choklad iFokus

Ebba-A
0

Bara ett blad. :)

Värd på Choklad iFokus

Ebba-A
0

Tre toppar :)

Värd på Choklad iFokus

Solaika
0

Jag har faktiskt ingen aning om hur man får det tvåfärgat. Men jag skulle gissa på att det antingen är färg i spritspåsen eller att det är lagt en sträng med färgad kristyr i ena delen av påsen. Möjligen om det kan finnas nån form av tvåkammarpåse kanske, det vet jag faktiskt inte.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Ebba-A
0

Här är allt som jag sparade, spritsade två bakplåtspapper fulla med knoppar, blad och lite annat. 1/3 av allt jag spritsade sparade jag. Blev ganska nöjd också eftersom det var första gången jag gjorde blad och spritsade annat än på cupcakes.

Värd på Choklad iFokus

Solaika
0

Det ser bra ut Ebbis. Övning ger färdighet, du blir expert på det där ska du se ;)

Does it become a walk?

/Ida

Ebba-A
0

#15 tack :) I början blev det inte alls bra, men jag gjorde det ju ändå bara för att öva lite.

Men jag har en fråga: Ska göra cupcakes(dekorera) på lördag till mammas examensfest, och hon vill ha sånna där små toppar på. Men löser sig inte kristyren om man har det på frosting? Eftersom den löser sig med grädde kanske den gör det med frosting med färskost också?

Värd på Choklad iFokus

april4
0

#13 Undrar var man ska leta för att få svar på det med tvåfärgade rosor. Jag har försökt luska på youtube, men ingen visar där hur man gör. Det är lite synd faktiskt.

Nästa gång jag bakar en tårta ska jag testa och få in 2 färger i en spritspåse, det borde ju gå.

Solaika
0

Jag har ingen aning om vart man ska leta faktiskt. Höra med någon som jobbar i tårtbutikerna kanske? Typ Tårtdecor.

Does it become a walk?

/Ida

april4
0

Ja, där sa du nåt. Kankse man skulle maila tårtdekor och fråga. Tack för tipset.

april4
0

Här kommer förklaringen från tårtdekor om två färgade rosor.

Antingen lägger du i två olika färger på kristyren i spritspåsen, en sträng på ena sidan och en sträng på andra sidan.
Lättast är att spritsa i kristyr med t ex en rundtyll i en annan spritspåse för att få det jämt.

Ett annat alternativ är att du målar med pastafärg möjligtvis utblandat i lite vatten inne i spritsen.
Börja nerifrån tyllen och hela vägen upp i påsen. Om du vill att ytterkanten på blomman skall ha en färgkant skall du måla från den tunnaste delen på kronbladstyllen.

Antar att du skall spritsa blommor med en kronbladstyll som ser ut lite som en avlång droppe och där du bygger blad för blad. Då använder du alltid den smalaste delen av tyllen i ytterkanten.

Solaika
0

Ungefär min gissning :) Antar att det mest är träning som gäller för att få in tekniken o få det snyggt.

Does it become a walk?

/Ida

april4
0

Så tror jag oxå, allting handlar ju bara om träning för att få in tekniken. Jag var bara så osäker på hur man lägger in färgerna, men nu vet jag.

Egwene
0

Vilken tyll använder ni när ni ska göra blad?

april4
0

Använder en sån här, men har mindre oxå. det är en bladtyll

Egwene
0

Aha.. så det är så det ser ut:) Tackar!

april4
0

Så lite så Egwene

Ebba-A
1

Bladtyllen tycker jag är helt fantastisk!

Värd på Choklad iFokus

april4
0

Det finns ju fler användningsområden är bara  till blad. Man kan göra t ex kantdekorationer med samma tyll.

Frida
0

Hittade denna video om att dekorera cupcakes där de visar hur de gör för att fylla spritspåsen för att få tvåfärgade blommor.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

april4
0

Tack #29. Jag har sett den här videon för länge sen, men inte tänkt på att dom gör två färger så. Det är samma förklaring som Tårtdekor gav.

Solaika
0

Nu blev jag sugen på att prova ju ;P

Does it become a walk?

/Ida

april4
0

#31 Det är säkert kul. Jag ska beställa lite grejor från tårtdekor nästa vecka, har ju ingen SP hemma. Så nog blir det en tårta i alla fall fast ingen fyller. Kan inte låta bli, måste testa rosorna.

Solaika
0

Jag har nog inte ens nån rostyll.. åh, om man hade lite mer pengar så man kunde göra en redig beställning. Jag har inte heller nån SP hemma. Sista gångerna har jag fått göra MMF.

Does it become a walk?

/Ida

Ebba-A
0

#29 Nu vill jag ju prova :) Men jag har tagigt slut på florsocker och ligger hemma sjuk så man kan inte cykla och köpa heller >< Jag vill ju D:

Värd på Choklad iFokus

Solaika
0

Du hinner nog ska du se Ebbis. Krya på dig först :)

Does it become a walk?

/Ida

Ebba-A
0

#35 jadå :) Tack, mår bättre nu än förut :D

Värd på Choklad iFokus

werner
0

tack du som la upp videon den var guld värd!

Tequiero93
0

Man kan alltid spritsa med smörkräm ;P

Milka
0

#2, om man tittar på spritspåsen i videon så ser man ju att hälften är fylld med vitt och resen med rosaorange vad det nu är :)