Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettövrigt
Läst 3708 ggr
Oriel
0

Godaste tårtan

Vilken tårta är den godaste du smakat? Skriv vad det var för fyllning också :D

-' Rebecca Johansson

Solaika
0

oj.. alla tårtor, mer eller mindre iaf, är väl goda på sitt sätt. Men det jag tycker är allra godast är nog kokos och lime ihop.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

april4
0

Jag gillar hallon och chokladfyllningar

Åsa S
0

Såna som inte är så söta med mycket bär, ex. hallon.

Inte fluff eller läskigt söta fyllningar och krämer då får man riktig kräkkänsla urk!!!

(+Helst inga azofärger i tårtan)

Hoppfull
0

Det fanns en tårta när jag var liten som hette Bananza (typ) som jag älskade. Det var banan och chokladfyllning med ett lock av Marsipan och några frukter i gelé i mitten. Locket var pudrat med kakao. Tyvärr har det inte gått att få fatt på den på över 30 år och nu är det bara minnet kvar, vilket vi ju alla vet blir bättre och bättre med åren Flört

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Solaika
0

#4 Du ska inte testa att göra en egen variant på den då? ;)

Does it become a walk?

/Ida

Hoppfull
0

Jag tror att vi testade i flera år hemma efter att bageriet lagts ner men vi kom aldrig ens i närheten av deras smak, tyvärr. Fast iofs skulle man ju kunna testa nu igen Glad

Solaika
0

Nä, man får det nog aldrig att smaka som på kondis. Men man kanske kan komma nära nog? Jag tycker annars att hemgjort i 99 fall av 100 är godare än köpt ;)

Does it become a walk?

/Ida

Hoppfull
0

Absolut! Men du vet hur det är… det är ett minne från när jag var liten och ett minne är liksom ouppnåeligt på något sätt Glad

Sedan får jag väl erkänna att hemgjorda gräddtårtor (traditionella sådana) inte alls är i min smak! Ofta halvtorra bottnar med billig sylt och massor av grädde, yäck!

Solaika
0

Hemgjorda gräddtårtor? Jag gör det alltid med mina egna bottnar och helst mousse i lagren ;) Och aldrig mer grädde än nödvändigt ;)

Does it become a walk?

/Ida

Hoppfull
0

Hehehe, jag tänkte på sådana tårtor som folk i allmänhet gör, inget fluff, mousse eller MMF osv utan sylt och grädde bara rakt av på hembakta torra tårtbottnar. Har du verkligen aldrig blivit bjuden på sådan tårta? Lyckliga dig i så fall Glad

Solaika
0

Haha, jo visst har man väl det iofs. Men det va nog mest när jag var liten i så fall. Jag minns faktiskt ingen specifik dock. Vi har mest haft glasstårtor eller bättre tårtor än så när jag växte upp :P Innan jag började med tårtor så höll syrran på lite och då var det experiment med olika syltsorter och frukter.

Does it become a walk?

/Ida

Hoppfull
0

Precis! Samma för mig… alltså det var när man var yngre. Jag fasade för släkt- och andra sammankomster där dessa tårtor alltid fanns med, för tacka nej var ju oartigt!

Tack och lov bakar min mamma goda tårtor så hemma var det lugnt.

Nu upplever jag att folk ytterst sällan bjuder på tårta överhuvudtaget. Jag har inte blivit bjuden på födelsedagstårta på många år! Fast det kan förstås höra ihop med att jag inte blir bjuden på sådana tillställningar längre… Obestämd

Solaika
0

Du får komma hit så ska jag bjuda på tårta ;)

Jag bjuds sällan på tårta, men det gör mig inget faktiskt. De gånger man bjuder på "tårta" tycker jag ofta det ställs fram en kaka med lite grädde och kanske nån frukt eller bär på. Det är ju inte tårta i mina ögon.

Men i söndags fick vi tårta iaf. Lillasyster fyllde år och mamma tillverkade en ful men god tårta ;P

Does it become a walk?

/Ida

Hoppfull
0

Åh vad gulligt Tack! Kyss Jag kommer…

Nej det var så jag menade, de flesta idag bjuder på typ kladdkaka. I min familj har jag fyra pers förutom mig själv i familjen och de vill bara ha kladdkaka. Jag är så otroligt less på kladdkaka så det är inte klokt! Jag tycker att en riktig tårta gjord med omsorg slår alla sådana kakor med hästlängder (antagligen för att jag bara får kladdkaka)! Bakar jag annat så får jag slänga det eftersom jag är ganska sparsmakad med sötsaker, och de andra som sagt enbart äter kladdkaka!

Solaika
0

Flört

Kladdkaka kan vara jättegott. Men då får man allt variera sig lite. Det finns ju mängder av olika jättegoda kladdkakor men om man bara ska äta det så blir det ju snabbt jättetrist.
Du får kompromissa lite, gör en kladdkaka som du använder som nedersta botten i tårtan och gör sen som en vanlig tårta resten av fyllningar och botten. Vet en del som gjort så och det har varit uppskattat :)

Does it become a walk?

/Ida

Hoppfull
0

Det får jag testa, tack för tipset!

Tequiero93
0

Jag gillar päronmousse och geishachocklad :D smarrit xp