Kakan fastnar....
Jag har bakat en vaniljsockerkaka med glutenfritt mjöl, och nu vill den inte lossna från formen :( Har ni några tips på vad man kan göra för att få loss den utan att den går sönder?

Det är lungt, vi fick loss den, men det kan vara bra att veta till en annan gång vad man kan göra ;P så har ni ett tips så skriv in ;)

smörj och sätt ströbrod eller mjöl i formen så släpper det lättare
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

smöra o bröa formen, ta lös kakan när den fortfarande är lite halvljummen, ta en matkniv o dra försiktigt längts kanterna! Det funkar alltid för mig=)
Qui dormit, non peccat

smöra och bröa gör jag alltid :P jag brukar lägga en kall trasa på den upp och nervänta formen så att det blir kondens på insidan, och då brukar det släppa lätt, men inte denna gången :P

Glutenfritt mjöl gör att de är hemskt kompakt så ta en kniv o skär runt kanterna nästa gång o tippa den upp o ner 5 minuter efter att du tagit ut den ur ugnen! Glutenfritt funkar inte riktigt som vanligt mjöl=)
Qui dormit, non peccat

Okej, tack för tipset :)

Kolla annars om din syster tål Cake-release eller Bake Easy. Jag föredrar Cake release, tycker den funkar bäst. Med den behöver man inte smöra och "bröa" utan det räcker med att smörja formen med det. Lossnar jättelätt och formen blir lätt att göra rent oxå.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

#7 vad smart, det har jag aldrig hört talas om :O :P Det ska jag göra 

# aa, håler med dig där Solaika, cakerelease e fantastisk ;P Den e jättelätt och använda ;P

var kan man köpa det? :P
#10 vanliga tårtshopparna, prova tårdecor eller kakburken :)
Värd på Choklad iFokus

Kakburken tror jag det är som har Cake release.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Japp, de e kakburken ;)