Förhindra veck?
Hej! Alla gånger jag har gjort en tårta så har det blivit problem när jag ska täcka den. Jag har alla gånger haft ca 5 cm marginal runt hela utkavlade massan(sp eller marsipan).
Men frågan nu: Det blir alltid veck på minst ett ställe i locket, på sidan av tårtan. Hur gör man så det inte blir så?(syns på bilden längst ner på tårtan)
Värd på Choklad iFokus
Marsipanen är svårare att släta ut än SP. Sp är mer följsam tycker jag. Jag brukar dra med handen försiktigt och släta samtidigt, då blir det inga rykor.

Jag tycker med marsipanen är svårare. Jag brukar blanda 50-50 med Marsipan och sp för jag tycker smaken blir bättre då och den är fortfarande så lättjobbad som sp är.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Marsipan är inte så elastiskt. Det gör att det är svårt att täcka utan att få veck. Dessutom är Marsipan lite kladdigare än SP och MMF vilket gör att den kladdar ihop lite när kanter kommer i kontakt med varandra och blir jättesvår att få snygg i kanterna.
Vill man ha marsipansmaken kvar men SPns smidighet så kan man blanda 50/50. Ett litet trix jag brukar göra med Marsipan annars är att göra marsipantårtor tvåfärgade. Då täcker jag med halvor av Marsipan. Mycket lättare att täcka utan väck då :)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Om man kavlar den ganska tunt och har mycket marginal så kan det fungera. Men det är svårare med Marsipan än sp