Prinsess Tårta
Princess tårta, ( Tror att den är liten;) )
Ingredienser
4 ägg
2 dl socker
1 dl vetemjöl
1 dl potatis mjöl
2 tsk bakpulver
Börja med att smörja och bröda din form (ca 26 cm i diameter) helst med avtagbar kant eller använd en bakring om du har en.
Vispa ägg och Socker poröst. Blanda samman de torra ingredienserna och vänd ner äggsmeten. Vispa kan man göra men inte hårt eller länge för då reser bottnen inte sig.
Grädda i ugn på 175 grader i ca 40 min. Först reser smeten sig och när den lägger sig en aning så är den färdig.
Bottnen kan du dela i 3 delar
på första delen lägger du hallon eller någon annan sylt.
Lägg på den andra botten och lägg på marsan kräm. Lättast att köpa än att koka från grund.
Lägg på tredje botten och lägg över vispad grädde, cirka 5 dl bör räcka. Var noga med att lägga ett tunt lager om kanten så att marsipanen fäster även på sidorna.
Sätt in tårtan i kylen och bearbeta marsipanen. Kavla ut i en cirkel till ca 0,3 - 0,5 cm tjocklek använd florsocker som florsocker under marsipanen så att den inte fastnar i bordet.
Ta ut tårtan. Använd en rund pinne och rulla marsipanen om denna. Rulla sedan över tårtan. Lite klurigt, men koncentrera dig så går det lätt!:)
Forma sen marsipanen och se till att den sitter jämt runt tårtan, skär bort allt överflöd.
Vit Marsipan bör du kunna få köpa av ett bageri eller på tex Kakburken :)
Kram Carlo
Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.se & blodgivning.ifokus

Det där receptet på tårtbotten är till en form på 24 cm ;) Och det ger en ganska så stor tårta. Jag brukar räkna tårtorna jag gör med den storleken på 13-15 bitar. Iofs ger princessfyllningen inte en så hög tårta så det blir väl kanske 10-12 bitar iaf.
Sen måste jag säga att 1 cm tjock Marsipan är för tjockt :P Det går inte att jobba med en så tjock massa. Marsipan är svårt att jobba med rent allmänt oxå.
Vit Marsipan finns på www.kakburken.se :)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
#1 Hehe:)
Skrev nog fel =/ Men nu kan jag ju inte ändra.. =(
Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.se & blodgivning.ifokus

Vad är det du vill ha ändrat?
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?