Apelsinmousse
Jag fyller år på måndag och ska därför baka tårtor (igen). Jag funderar på att göra fluff med något chokladigt i (dumle, geisha eller nåt sånt) och sedan sätta apelsinmousse på det andra lagret. Men jag vill helst inte ha gelatin i (tycker att allt med gelatin har en tendens att vara lite slemmigt). Tror ni att man kan använda sig av detta recept eller tror ni att det blir för löst för att funka i en tårta?
3 dl Vispgrädde
4 msk Apelsinjuice, koncentrerad
3 msk Socker
2 Äggvitor
Sen får ni gärna ge förslag på vad jag kan ha i den andra tårtan. Måste dock vara något som är jätteenkelt att göra.
En första reflektion är att du nog skrivit fel, menar du inte äggulor?
Jag kollade igen min receptpärm för jag ville minnas att jag hade recept på detta. Jag hittade ett recept på apelsin- och chokladmoussetårta men det är inget som jag testat själv. I det receptet är det dock bara apelsingrädde i ena lagret (1 dl koncentrerad apelsinjuice, 1 msk florsocker och 4 dl vispgrädde).
Sen hittade jag även ett recept på passionsfrukts- och apelsinmousse, men inte heller det har jag testat. I det receptet är det dock 1 gelatinblad. (1 galatinblad, 4 passionsfrukter, 1 dl vispgrädde, 2 msk färskpressad apelsinsaft, 2 ägg, 1 äggula, 0,5 dl strösocker).
Du får hojta till om du vill ha fullständiga recept. :-)
#1 Vet inte om det är fel med äggvitor, har kopierat receptet från en annan sida.. Varför ska det vara äggulor istället för vitor? (Är IQ fiskmås när det kommer till sånt där)

Jag tycker det låter för löst för en tårta. Ett tips är att ta limemoussen och byta ut limen mot apelsin. Vill du inte ha gelatin kan du ta agar agar istället.
Nåt enkelt att stoppa i en tårta.. någon fluff är enkelt. Ta favoritgodiset och smält ner i grädde, ställ kallt över natten, vispa upp och fyll tårtan. Annars är det enklaste jag gör när jag är lat att vispa grädde och blanda i en god sylt. Det funkar utmärkt.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Nej, det kanske stämmer. I mina recept står det nästan alltid äggulor, det var därför jag reagerade. Det är nog bara i hallonmoussereceptet som det står äggvita. Men om det står så i ditt recept så stämmer det säkert. :-)
Har precis hittat receptet som står i #0, det är rätt med äggvitor men den moussen är en dessert som ska ätas bara som den är.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
Har nu använt denna mousse en tårta och den funkade utmärkt. =) Den flöt inte ut nånting.
#6 Jasså? Då ska jag nog ta och testa den nästa gång, lät så väldigt enkelt istället för att byta ut till apelsin i limemoussen. Hur mycket apelsin smakade det?
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft