Barndomsgottis
När jag var barn gjordes ibland ett sorts godis som innehöll smält choklad och puffat ris, samt någon (några)mer ingrediens. Man blandade detta och klickade i små muffinsformar.
Är det någon som minns vad de hette och hur man gjorde dem?
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

http://hd.se/kax/2008/12/21/kax-testar-julgodis/
Kan det kanske vara kolapuffarna här? Supergoda i vilket fall:)

chokladpuffar!
som vi gjorde dem så smälte vi bara choklad o hälde i puffarna! chokladen ska ju stelna igen ändå=)
Qui dormit, non peccat

Jag tror vi brukade göra så som du Hus-musen, men vi hade lite krossade cornflakes i också:)

#3 mums! var länge sen man gjorde nått sånt=) de är ju jätteenkelt=)
Qui dormit, non peccat

Nej det var ingen av dessa… det var fler ingredienser. Men till slut hittade jag ett annat som jag tror är rätt.
Rischoklad
100g kokosfett
100g mörk choklad
1/2 dl florsocker
2tsk vanillin
1 ägg
8dl puffat ris
Smält kokosfett och choklad på svag värme, låt svalna. Rör i ägg och Socker, blanda sist i riset. Klicka ut i formar, garnera med strössel om så önskas.

#5 aha, nee den har vi aldrig gjort här hemma.. men bortsett från kokosfettet så lät de ju gott iaf=)
Qui dormit, non peccat

Beredd att hålla med #6 faktiskt ;) Kokosfett fixar jag inte riktigt :)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Kokosfett som är så nyttigt… mycket bättre än nästan alla andra fett. Men man måste ju fixa smaken förstås. De blev kanongoda i alla fall
ska dock ätas kylskåpskalla.

va?? Jag som trodde att kokosfett var onyttigt :$

Nej det innehåller fantastiska saker, fast man ska förstås helst köpa det i hälsokosten och inte på ICA eller Coop. Här kan man läsa om man vill… kokosfett

okej ;P då vet man det ;)

Det är väl vad man blandar med kokosfettet som inte brukar vara så hälsosamt egentligen :P
Does it become a walk?
/Ida

Typ :) men kokosfett påstås öka kroppens förbränning så det är ett jättebra fett att exempelvis steka i. Tål dessutom mycket högre temperaturer utan att bli instabilt och onyttigt så det är bra på alla sätt och vis. Man kan köpa sådant som de tagit bort kokossmaken på om man inte gillar den.

Jag brukar bara köpa hem till jul för o göra ischoklad. Min tokiga gubbe tycker det är gott. Jag fixar det bara inte. Men jag har iofs bara testat en sort oxå. Visste inte ens att det fanns fler.
Does it become a walk?
/Ida

De andra får man köpa i hälsokosten, de är dyrare förstås men av hög kvalitét. Jag kan tänka mig att om man steker i det så märker man ingen större skillnad men får ändå i sig det nyttiga fettet. Själv använder jag smör men åt en del kokosfett när jag käkade LCHF.

Då får det vänta tills jag jobbar ordentligt då. Just nu är det lite skralt i kassan. Testa kan man ju göra :)
Does it become a walk?
/Ida

Precis, det var så jag tänkte med… sen övergav jag det för att det blir alldeles för dyrt tråkigt nog.