Semlor
Nu börjar det närma sig fettisdagen! Brukar du köpa dina eller baka själv?
Vi brukar köpa, fast iår ska jag baka :D
Värd på Choklad iFokus

När är det fettisdagen är?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag brukar köpa mina och då vill jag ha en utan mandelmassa. Det finns så många olika sorter att välja mellan nuförtiden. Den jag gillar bäst är antingen med sylt eller vaniljkräm. Konditori Amarant här i stan har 7 olika sorter.

Vi brukar faktiskt köpa Pågens Semlebullar och fylla dem själva hemma. Färdiga från kondis tycker jag är bland det tråååkigaste som finns! Torra och smaklösa. Har hittills inte lyckats hitta en enda som smakar bra färdigköpt.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Det är väldigt olika, jag gillar inte heller köpta så väldigt mycket men har inte orkat baka på många år. Kanske ska jag ta och göra det i år trots allt. Tror att jag gjorde egna förra året… jag gillar nämligen inte att de har kardemumma i de köpta bullarna, jag är uppväxt med släta vanliga.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Kan man göra semlor av saffransdeg (utan saffran i) ?

Jag tror att vanliga semlebullar är gjorda av ungefär samma deg som vanliga kanelbullar. Men man kan säkert göra det på någon saffransdegsvariant oxå.
Does it become a walk?
/Ida

Vi hade ett bra bageri utanför jobbet som gjorde ganska små men underbart saftiga och goda semlor av vetebrödsdeg, man fick välja om man ville ha mandelmassa, vanilj eller sylt i och de gjorde semlan medan man väntade.
Tyvärr bytte det ägare för ett par år sen och nu är det samma torra semlor som överallt annars…
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Semmelbullar ska gärna vara lite luftigare än vanligt vetebröd, så ofta tillsätter man hjorthornssalt i degen.
Vi har ett konditori som har jättegoda semlor. Från en vanlig affär köper jag aldrig semlor, dom är torra och tråkiga.

#9 Vilket är det du menar då? ;)
Does it become a walk?
/Ida
#10 Amarant i Fröslunda

#11 Ok.. fast jag föredrar nog det vi gör hemma ;) Vet inget kondis som kan söta grädden ens :P
#1 Fettisdagen är den 24e februari iår.
Does it become a walk?
/Ida
Vi kör på hembakta! :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#11 Jag har vart i ditt konditori..
Tror jah;)
#13 Mmm, hembakat e nästan alltid bäst;)
Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.se & blodgivning.ifokus
#14 hoppas du var nöjd med köpet:)
#15 Mm, det var jag =)
Om det nu var det konditoriet som du har;)
Om det är ditt så måste jag bara säga "Bra jobb":D
Hälsningar,
Carlo

Här blir det inga köpta inte, svårt att få tag på med sojagrädde ^^
Men ska göra egna, och funderar på att göra egen mandelmassa också :)
Hmm… Hjorthornssalt…
Jag vill göra frallor som är lika luftiga som de man köper… Kan man använda hjorthornssalt då?
…eller något med samma funktion!? Eller ska man använda någon särskild jäsnings-teknik?
Jag kopplar iofs hjorthornssaltet till bakverk.
Jag är ingen älskare av semlor, kan inte med brödet och grädden ihop.
Har köpt vanlijsemlor någon gång och de var väl hyfsade, annars har jag både bakat, köpt färdiga och 1/2 färdiga för att fylla själv.
Bagerierna här omkring har rätt gott bröd men grädden blir oftast för söt.
Det är bara synd att bagerierna ska vara så snabba att vara först att de startar långt före jul med semlor, det är ingen som håller på några tradtitioner nu för tiden.

#19 Jag har faktiskt ingen aning. Testa vetja? Det kan mycket väl fungera.
#20 Söt grädde? Här tycker jag alltid man får totalt smaklös grädde. Det är mandelmassan som är toksöt.
Does it become a walk?
/Ida

De e lite tråkigt med semlor för jag kan inte äta grädden, laktosintolerant och mandelmassan gillar jag inte xp men jag kom i i håg när jag kunde äta dem, dem, de e verkligen ingen smak i grädden och mandelmassan e påtog för söt :S

Jag brukar späda ut mandelmassan med mald mandel och vispgrädde, lite ovispad och lite vispad det blir urgott och inte så där sötsliskigt som med en klump ren mandelmassa i.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Jag bakar egna. :) Mycket godare tycker jag och så blir de inte så fruktansvärt stora! :) En köpesemla räcker ju för en hel dag. :P
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus
#14 Nästan alltid? Nä, alltid! :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jag ska baka egna med egen mandelmassa! Om man jobbar på bageri så får man ju skämmas om man köper semlor :P Tänkte prova med madelgrädde i stället för vanlig grädde…eller blandat, med lite bittermandel i kanske.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

De godaste semlorna (även semeltårta!) som jag har ätit, finns på Wienerbageriet i SKÖVDE
Stefan - Modellbyggare

#27 Synd att man bor så himla långt därifrån då 
Does it become a walk?
/Ida
Hembakat <3 :)
-' Rebecca Johansson
Hembakat!(L)<3 =-)
Hälsningar,
Carlo