Holländare
Hej !
Är det någon som har ett recept på holländare. Min granne 60+ har tappat sitt .

Jag lyckas inte riktigt hitta vad det är för något.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Det ätr visst nån kaka/ bakelse som man bla kan ha brödsmulor i som smet…..vet inte heller riktig vad det är men det var vist ett gammalt recept som hon sökte.

Ingredienser
Mördeg:
2½ dl vetemjöl
100 g rumsvarmt smör
3 msk strösocker
1 äggula
Kakdeg:
300 g färdig tårtbotten eller sockerkaka
2 ägg
200 g rumsvarmt smör
150 g strösocker
½ tsk hjortronssalt
1 msk kanel
Glasyr:
2 dl florsocker
ca 2 msk vatten
Gör så här
Ugn 180 grader.
Mördeg:
Nyp samman ca 2 dl av vetemjölet med det rumsvarma smöret och Socker i en bunke. Arbeta samman ingredienserna med händerna. Tillsätt äggulan och resten av mjölet. Degen ska bli smidig, inte smulig. Därför tillsätts inte allt mjöl på en gång.
Kavla ut degen till en ca 3 mm tjock platta. Ta ut rundlar med hjälp av ett dricksglas. Lägg dem i botten på stora muffinsformar.
Kakdeg:
Smula ner tårtbotten i en bunke och tillsätt övriga ingredienser. Rör om väl. Kavla ut till en ca 1½ cm tjock platta och ta ut rundlar med hjälp av ett dricksglas. Lägg dem i muffinsformarna.
Grädda ca 20 minuter i nedre delen av ugnen. Låt kakorna svalna.
Rör samman ingredienserna till glasyren och glasera kakorna med den.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Tack för receptet men det visades att det var inte helt rätt ingredienser. Men ett stort tack ska du ha.
Jag hittade på en annan site ett liknande recept så hon ska försöka mixtra i hop ett som liknar hennes "gamla" recept från när hon var liten.

Hej!
Har ett gammalt recept på något som liknar Holländare.
230g margarin
2 1/3dl strösocker
2 ägg
3dl vetemjöl
3 2/3dl skorpmjöl
½tsk hjorthorns salt
Blandas till en jämn deg och kavlas ca 2 cm tjockt. Tag ut med mått runda kakor. Gräddas i 200 grader ca 20-25 min.