Döskalletårta
Hej!
Min syrra fyller 16 på fredag, och jag hade tänkt göra en döskalletårta till henne. Detta är tjejen som hade döskalleservetter på sin konfirmation… OCH söta små konfirmationsservetter:P
Har någon en mall på en döskalle som man kan klippa ut och skära MMF efter?
Hur mycket svart färg behöver man för att få MMF:en riktigt svart?
Kan man kavla ut svart MMF på florsocker? Kan man då få bort allt så att den inte blir grå? Eller man kanske kan pensla det svarta med olja eller något liknande? Hur gör man?
Är det någon som har någon bild på en döskalletårta de har gjort/fått/ätit/sett?
Tacksam för svar:)
Mvh Caroline

Jag har en röd döskalletårta på min hemsida. www.vastergardsgerbiler.se
Leta rätt på en bra döskalle på internet. Bildgoogla och så ritar du av den eller skriver ut och klipper ut.
För att göra svart går det åt MYCKET färg kan jag säga. Oftast iaf nära en hel burk pastafärg. Sen bör man ha liite rött oxå för att få bort den lila tonen som gärna blir när man färgar svart.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Vilka tårtor!:)
Jättesnygg döskalletårta! Har kollat liite på google, men de ser lite elaka ut tycker jag..:P Haha.
Vad har du gjort bokstäverna av, och hur?
Tack för ditt svar!

Tack :)
Bokstäverna är gjorda av FP och med hjälp av mina boksvatsutstickare ;)
Does it become a walk?
/Ida

Vad har du sökt på på google? Du kan ju söka dels på döskalle men även på tex Jolly Roger
Does it become a walk?
/Ida

Tackar, nu gick det bättre:)
Kan man kavla ut svart MMF på florsocker? Kan man då få det att bli helt svart? Och inte vit-svart?
tack på förhand!

Jo, det kan man göra. Använd en mjuk, tät pensel att borsta av med sen så får du bort allt flor.
Does it become a walk?
/Ida

#8 Nej, det är SP på de allra flesta tårtor. MMF har jag egentligen mest använt nu sista tiden för att jag inte har haft råd/tid att köpa SP. Marsipan är jättesvårt att få snyggt och kräver massor av träning. MMF och SP är mycket lättare.
Does it become a walk?
/Ida
#9 Vad är SP? 

Hmm… MMF:en känns lite hård i sin påse. Kan man arbeta in mer olja, eller ska det vara vatten?
Vad passar för fyllning till Ahlgrens-fluff? Och hur mycket godis respektive grädde behövs till ett lager?
#12 jag hade limemousse alhlgrensbilfluffen, för jag tänkte att fluffen kanske blir väldigt söt. Den kombinationen var underbar, men det går nog med annat oxå.
1 påse godis + 3 dl grädde

Tackar:)
Men om man har två mousser, blir det inte lite "gräddigt" då?
#14 det tycker jag inte, men det är ju en smaksak förstås.

MMF är ofta lite hård när den har fått lega o vila. Se till att du har tid på dig att knåda den ordentligt så brukar den mjuka upp sig bra. Lite olja kan du ha i och ett par sekunder i micron kan oxå gå bra. Men bara korta duttar då.
Jag brukar ha i lite olja i påsen som MMFen ska ligga i. Det ger oftast en lite mjukare massa.
Does it become a walk?
/Ida