Glutenfritt
Jag har sett att det verkar råda en viss förvirring när det kommer till glutenfria bakverk. Så här kommer en liten "hjälpreda"!
Gluten är ett protein som finns i våra fyra sädesslag korn, råg, vete och havre. Dock kan många glutenintoleranta äta ren havre fri från gluten.
Celiaki är en kronsik tarmsjukdom. Många föds med sjukdomen, medan andra får diagnosen senare i livet.
Celiakin gör så att tarmluddet blir skadat, vilket i sin tur leder till att tarmen inte kan ta upp näringen i maten man äter.
Idag räknar man med att ett barn av 250 är glutenintoleranta. I vuxen ålder finns det ett stort mörkertal, eftersom många går med sjukdomen utan att förstå att det är just Celiaki de lider av.
Några symptom hos barn är kraftig viktminskning, humörsvängningar och uppsvälld buk.
Hos vuxna är viktminskning, depression och trötthet de vanligaste symptomen.
Jag har varit glutenintolerant i snart tre år. Att få diagnosen kom som en chock, och jag fick order om att dra ner på mat som inehöll gluten innan jag hade fått diagnosen. Detta gjorde att när det sen var dags för en gastroskopi kunde man knappt se att min tarm var skadad.
Därför är det väldigt viktigt att inte sluta äta mat som innehåller gluten innan det är säkert attd et är det som är problemet.
När du ska baka glutenfria bakverk kan du i princip byta vetemjölet mot en glutenfri mjölmix.
Vi kan ta ett sockerkaksrecept som exempel. Om du ska ha tre deciliter vetemjöl tar du helt enkelt tre deciliter glutenfri mjölmix. Smeten kommer att bli mycket tunnare, men det spelar ingen roll. Den ska vara det. Tar du i mer mix blir kakan väldigt kompakt.
Om du ska baka glutenfria kanelbullar är det bästa att använda en mjölmix just för kanelbullar, och använd absolut inte mer mix än du behöver! Då blir bullarna stenhårda.
Ska du baka bröd så använd torrjäst. Av någon konstig anledning, som jag inte kan förklara, brukar det bli bättre med torrjäst om du ska använda en glutenfri mjölmix.
Det finns inte så många grova mjölmixer, men häll i lite av varje i mjölmixen. Havregryn (om du kan äta det), Fibrex(socker-fibrer), PO-fibrer( potatisfibrer), torkad frukt, nötter, linser, ja det är bara fantasin som sätter dina gränser.
Om du ska göra sås (matlagning, typ brunsås…) så använd maizena redning, superbra och det blir jättegott.
Det finns många konstiga recept överallt, där man ska ha 513 olika ingredienser för att få ett glutenfritt recept att bli bra. Strunta i dem. Ta ditt vanliga. Det blir oftast bäst!
Har ni några frågor är det bara att ställa dem här- eller skicka ett mail till : **capa_@live.se
Mailen funkar bäst om det är akut;)**
Ha det gott! // Caroline
_(Får man lov att göra lite smygreklam här kanske? Jag har ett UF-företag(Ung företagsamhet) och jag har gjort en kokbok med glutemfria recept.. Titta in på: **www.capa-uf.com**)_

Reklamen är helt okej :)
Tack så jättemycket för bra info!
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida