Bakmaskin
Människan är av naturen lat 
Igår köpte vi en sån här
Känns ju lite som man fuskar med det men ibland har man
så himla dåligt med tid och kanske framför allt pengar. Den kostade ju en liten summa att köpa men att baka ett bröd för kanske 3 kronor istället för att köpa ett bröd för 15-20 eller kanske till och med 25 kronor. Det kommer göra skillnad i vår kassa under hösten. Den här maskinen kan göra bröd på upp till 1,5 kg för ingredienser på kanske 5-7 kronor. Vi som gör av med ganska mycket bröd tjänar hundralappar varje månad på att baka själva. Och tänk så smidigt, jag kan baka samtidigt som jag skriver tenta eller varför inte sover.
Igår kväll la jag mig med doften av nybakat i näsan. Tänk så underbart att vakna med den doften och äta en varm, helt färsk macka till frukost. Lyx!
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Har funderat på en bakmaskin själv… Jag äter väldigt lite bröd själv men gubben… Morgon,midda och kväll samt ett lass mackor i lådan till jobbet. Fattar inte att han kan få i sig alla dessa mackor. :-) Det skulle vara kul att baka själv faktiskt. Brukar göra bröd på "vanligt vis" i ugnen men det tar bara SÅN tid! Men detta verkar ju lätsamt… Blir det bra bröd?

Jag tycker faktiskt brödet blev jättebra. Och sambon höll med mig :) Nu har jag bara testat en gång hittills men jag är helnöjd! Jag kommer nog inte sluta baka på det traditionella sättet ändå. Jag har ett recept som jag inte vet om jag vågar testa i maskinen tex. Men välanvänd kommer den då bli!
Sambon är som din gubbe typ. Fast han har mest med sig till jobbet dock. Men VARJE arbetspass har han minst 2 dubbelmackor med sig. Så det går åt bröd :)
Does it become a walk?
/Ida
Oh……….en sån bakmaskin har jag alltid önskat mig. Får man fråga! var den dyr?
*låna tråden* Jag kommer inte in i Tinas Cupcakes tråd :O :(
Funderar på att köpa en sån bakmaskin. Men hittar inte måtten på den. Hur stor är den? Vill ju att den ska få plats på köksbänken…..

#3 Vår kostade 999:- på Mediamarkt i Västerås. Jag har sett från 399:- men det va lite för basic variant för min smak. Bara tre program och ingen timer. Denna vi köpte har 14 program, kapacitet för 1,5 kg bröd och timer som kan ställas in upp till 15 timmar.
#4 Va märkligt :/
#5 Den är ganska stor.. 40 lång 25 bred 30 hög.. Bara cirka-mått, den är så rundad så det är svårt att mäta.
Does it become a walk?
/Ida
#6 den va rinte så farligt dyr. Ska nog satsa på en sån nästa år när ekonomin lättar lite.

#7 Nej, det tycker inte jag heller att den va.. väl värt pengarna när man kan låta bli att köpa massa bröd hela tiden. Man tjänar snabbt in inköpskostnaden iaf :)
Does it become a walk?
/Ida
Jag äter ganska lite bröd, så då kan man ju bara baka det man behöver till frukost oc h så. Så är det alltid färskt. Ska nog satsa på det.

Köper man med timer så kan man göra iordning på kvällen så är det klart när man vaknar. Underbart att vakna till den doften :D
Does it become a walk?
/Ida
Låter så himla gott med bröddoften.:)

Det är inte dumt du ;)
Does it become a walk?
/Ida
#10: Väldigt häftigt tycker jag…!! Och såå himla mysigt det måste vara :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Det är riktigt najs :) Ännu har jag bara provat minsta storleken på bröden o hur goda de än blir så ser det lite kul ut faktiskt :) Den jag gjorde igår påminde lite om en tand med rötter ^^
Ska testa större nästa gång o så ska ni få se bild tänkte jag :)
Does it become a walk?
/Ida
#14 Jodu, bilder vill vi se:)
Blir lite sugen på en maskin, det måste jag erkänna. Just lukten… mmmmm…. varje dag……

Min tokiga sambo köpte bröd idag så det blir inget bakat inatt.. men imorn blir lär det bli baka igen :D
Does it become a walk?
/Ida
*17 Har han redan ledsnat på ditt nybakade??? haha

Hahah.. nej, men han va o handlade med en kompis o vart tydligen sugen på tunnbröd. Det är ju lite svårt att baka i maskinen faktiskt ;)
Does it become a walk?
/Ida

Jag har också en bakmaskin. Har haft den i över 2 år. Fick den av svärmor som jag tror beställde den från postorderfirman Klingel. Har använt den väldigt mycket och är supernöjd. Att köpa bröd har ju blivit så himla dyrt. En vanlig skogalimpa kostar ju över 20 kr. En fralla som bara kostar några kronor att göra själv går på 14 kr. Så det är helt klart värt pengarna att satsa på en bakmaskin.
Även min maskin har programmeringsfunktion och det är så himla smidigt när man kan ladda bakmaskinen på kvällen och får vakna till doften av nybakt bröd. I min maskin kan man även koka marmelad och bara jäsa bröd men det har jag inte testat.
Har en massa recept på bakmaskinsbröd av alla de slag, sportbröd, rågbröd, bröd med lingon osv… Det gäller att variera sorter så att det inte blir enformigt.
*19 Jag kan baka RIKTIGT tunnbröd! Det du…. :-)

#20 Det går faktiskt att koka marmelad o knåda/jäsa bröd i min oxå. Får se om man behöver göra det nån gång ^^
Jag är väl lite övermodig kanske.. men jag har redan börjat experimentera lite med recepten :) Tycker det är lite väl mycket salt i en del av recepten bland annat.
#21 Jag har bara testat över öppen eld, det är goooott :D
Does it become a walk?
/Ida
*22 På gården där jag föddes hade vi en riktig bakstuga… Mammas recept på tunnbröd var helt suveränt! Hon hade en massa skumma kryddor i brödet… Skulle kunna baka och sälja det brödet och bli mångmiljonär! Japp, jag är optimist.. :-)

Jag köper direkt Skruttis, älskar tunnbröd! Min mamma bakar oxå och det är oerhört gott. Men det godaste jag vet är hembakat potatisbröd! Tyvärr är tanten som hade receptet död och hon tog det med sig… :(
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
*24 Visst är det gott? Har en systerdotter i närheten av Sundsvall som har tillgång till en rihtig ugn, så jag brukar packa bilen och bakar hos henne. :-) Nån nytta ska man väl ha av släkten?? :-)

Det låter ju alla tiders :D Vet ni.. Det blev till att baka inatt iaf o jag har fotat. Sitter i en annan stad o skriver det här via mobilen så jag kommer inte åt bilden nu. Men ni ska få se. Det va inte det minsta otäckt att vakna till doften av nybakat iaf ;)
Does it become a walk?
/Ida
*26 Doft av nybakat bröd?? Vad är det mot en limpa från Ica? Saluvagnen på torget? Eller en franska från frysen?
Är inte ett DUGG avis… 

Hihi.. gott bröd va det oxå ;) Fast det va toksvårt att skära upp när det blev så stort. Gjorde 1,5 kg :D Jag hittar inte kamerakabeln just nu.. men jag ska rota reda på den imorn så ska ni få se då. Klockan är mycket o dagen har varit lång.. o jag måste ta hand om alla 14 djuren innan vi ska sova så jag hinner inte leta just nu tyvärr.
Does it become a walk?
/Ida
oj jösses, nu blev man inspirerad att sparka igång gamla bakisen som är förvisad i ett hörn in under vasken 

Herrejösses så hög den är. Det måste ju bli enorma skivor eller hur? men gott ser det ut.

Hehe.. ja, det blev tokstora skivor. En skiva så är man proppmätt.. Men mums!
Does it become a walk?
/Ida
Kunde tänka mig det.

Man måste ju inte göra 1,5 kg per limpa bara för att det går :) Men jag ville testa hur stort det blev, därför gjorde jag det nu :)
Does it become a walk?
/Ida

Nu dumförklarar jag mej verkligen, men:
Hur funkar en bakmaskin..?
Asså häller man i massa ingredienser å poff så är det bröd,
eller mixar man ihop en deg å lägger i..?
Har aldig sett en bakmaskin :/

Hehe.. man lägger i ingredienserna och trycker på en knapp i princip. Maskinen knådar, jäser och gräddar på egen hand :)
Does it become a walk?
/Ida
Tänk den tekniken………..va glada våra mammor hade varit om dom hade haft en sån. Speciellt hos oss, för vi var många i barnaskaran och det gick åt massor med bröd.

Hehe.. både vi och pappa bakade gladeligen när vi va små :) Jag ska fortsätta jaga på min far så han kommer tillbaka hit. Han är visst lite trög just nu >< Han är ju brödexperten här.
Does it become a walk?
/Ida
Solaika: Nu när du har haft bakmaskinen ett tag. Är den bra fortfarande? Måste brödet kallna utanför maskinen eller är det avsvalnat när man tar ut det? Har haft en bakmaskin för länge sen o tyckte det var jobbigt att inte kunna skära brödet direkt (för det var alldeles för varmt.) Har ofta inte tid att vänta på morgonen…

Jag älskar min bakmaskin :D Det behöver svalna lite innan man skär det. Men det räcker oftast med en 15-20 minuter tycker jag. Jag har faktiskt börjat kliva upp lite tidigare än jag måste bara för att få färskt bröd på morgonen :D
Does it become a walk?
/Ida
Det är ju en ide. Lite jobbigt dom dagar jag jobbar förmiddag så går jag upp 5 men då kan man ju ha bakat det dan innan…
Då har du en massa kul recept oxå då eller?

Haha, ja det kan jag förstå att det är lite jobbigt att gå upp tidigare då.
Jag fick med en bok med recept när jag köpte maskinen. Sen mixtrar jag lite med dem för att få dem, förhoppningsvis, bättre :)
Does it become a walk?
/Ida
Sambon blir nog galen om jag kommer hem med en maskin till! haha men som reumatiker tar man alla genvägar man kan och det verkar som de flesta går på ström. 

Hahaha! Ja, så där är min gubbe oxå. Men han får snällt acceptera. Det är inte han som är i köket mest :P
Does it become a walk?
/Ida
*44 Visst är et konstigt? Tänk om det hade gällt en borrmaskin eller nåt.. Då du! *S*

Snarare billjud eller tv- och filmprylar här faktiskt :D
Does it become a walk?
/Ida
vi har åxå en bakmaskin ^^
Mamma bakar typ ett bröd om dagen och det blir ju så otroligt goda bröd också!!!!!! älskar uppfinningen!
Haha, jisses vilket enormt bröd ;) Men det ser smaskens ut!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Skruttis och Solaika: hahahah jag skrattar ihjäl mig, ni har såå rätt 
I förrgår köpte faktiskt vi en bakmaskin här hemma :D. Supermysigt att vakna upp till doften an nybakat bröd :). Det var jag som kom fram till det och några veckor senare tyckte nog pappa att jag hade rätt och köppte en (A). Vår är dock bara till 900gram men det räcker ;). Våra bröd blir inte lika fina :( det är som om man delar ditt bröd i 3 bitar typ fyrkantig hög sak xD.
Imorgon blir det grekiskt lantbröd :D
Emma
jag vill åxå ha en bakmaskin 8)

#50 De flesta bakmaskiner gör sånt bröd. Vi har ju en deluxe variant ;)
Does it become a walk?
/Ida
Min bakmaskin kom igår.
Testade med ett halvt paket Finax Trekornsbröd. skulle köra program 3 o använda timer men tryckte fel så det startade direkt.
blev inte bra. nu testar jag program 1.
Solaika: har du testat med hela paket av finax brödmixar i maskinen? eller blir det för stort?
Mycket skum receptbok, men jag kommer nog på hur det funkar.
Men har du några goda recept?
Här hemma är det maken som bakar brödet. Senast i tisdags morse vaknade jag av nybaks-doften. Maken går upp två timmar tidigare än mig och hade denna gång passat på att ladda bakmaskinen så jag skulle få mumsigt nybakt till frukost.
Vi hade en bra bakmaskin med timer förut men den gick sönder (slet ut den?), så vi köpte en ny; den billigaste men den duger allt bra ändå.
nja jag hade inte tänkt att köra brödmixar heller men jag hade den hemma. Ska testa annat nästa gång vi behöver bröd. Kan ju inte baka hur mycket som helst även om det är kul i början.

Näe, hela tiden kan man inte baka. Men jag bakar långt mycket mer nu än förut.
Jag visste inte ens att man kan göra brödmixar i bakmaskin :)
Does it become a walk?
/Ida

Jag tänkte på de. Ni säger att ni vaknar till lukten av ny bakat..Ni måste väl sätta in det i ugnen? ;)
Vill du dela med dig av något recept på bröd man kan köra i maskinen me?

#58 Nepp, man måste inte sätta in det i ugnen. Bakmaskinen sköter hela processen. Du behöver bara stoppa i ingredienserna.
Recept får jag återkomma med, men det är absolut möjligt :)
Does it become a walk?
/Ida

Wow…Va coolt..hur kan de funka utan värme?

Haha, det är värme i den ;) Väldigt mycket värme :P
Does it become a walk?
/Ida

okej, haha. Så klantig jag är XD okej..Då förstår jag XD

Har man aldrig stött på en bakmaskin är det inte så lätt att veta ju ;)
Does it become a walk?
/Ida

Solaika, ser bröden ut om vanliga limpor eller blir de höga istället?
Var tar degkroken vägen? Sitter den kvar i brödet efter gräddning?
Jag läste på någon annan bakmaskin som pep när den var färdig och det gick inte stänga av. Det är ju inte så roligt om man bakar på natten. Finns det något sådant irriterande på Tefals?
Vet du vad det är för skillnad på dessa två från Tefal. Den ena klarar inte 1,5kg bröden men i övrigt?
Finns det någon som hittat något test på bakmaskiner på nätet?
Jag tycker att en bakmaskin är en lite onödig pryl som tar plats.
Men visst finns det många roliga
prylar man egentligen inte behöver.

#64 Bröden blir höga. La jag inte in bilden på dem här kanske..
Degkrokarna sitter kvar i limpan när man tar ur den men det följer med en liten krok som man drar ur dem med.
Jo, min bakmaskin från Tefal piper. Men det är ett pip när den är klar och det är inget jag vaknar av iaf. Sen kan man ju ställa den på timer så den är klar när du ska kliva upp. Då gör det ju inget om den piper.
Skillnaden på de där 2 är att du har 4 fler program i den stora, den klarar större vikt och du kan koka sylt i den ;)
#65 Alla har vi olika värderingar här i livet. För mig känns bakmaskinen som en bra investering eftersom det är dyrt med bröd i affärerna och det gör det enkelt att baka eget när man har dåligt med tid.
Does it become a walk?
/Ida

#65 För mig är alternativen att köpa en bakmaskin eller forsätta köpa trista bröd i affären. Att baka vanligt tycker jag är trist så det går bort.
Solaika, tack för svaret. Ett pip vaknar man inte av. Jo du la in en bild på ditt 1,5kg brödet. Det såg högt ut så det var därför jag frågade. Jag hittade bruksanvisningarna för de båda efter jag skrev inlägget. På bilderna ser formen för den lilla modellen vara mer fyrkantig och för den stora lite avlång. Det är synd att den stora inte finns i rostfritt, det skulle passat här.
Jag storhandlade igår och köpte bröd för 117kr som räcker en vecka. En bakmaskin skulle betala sig kanske bara på 3 månader. Och så slipper man äta trist bröd.

Första gångerna kanske man vaknar till av pipet men man vänjer sig otroligt snabbt. 1,5kg brödet blir väldigt högt och är lite mer avlångt. Men iom att det är så högt så behöver man inte så många skivor. Jag klarar mig oftast på en halv till o med.
Ja, den rostfria va snygg, men jag tycker den vita är helt okej utseendemässigt :)
Ja, går det åt mycket bröd i familjen så tjänar man in bakmaskinen otroligt snabbt. Vågar man sen exprimentera lite med recepten oxå så finns det oändliga varianter på brödet utan att det kostar nå mycket mera :)
Does it become a walk?
/Ida
Hej! Kanon information om Bakmaskin, skulle verkligen vilja köpa en men undrar några saker. Har förstått att det är 1 pip när maskinen är klar, är det några andra pip under tiden den tillverkar brödet? Låter eller skakar maskinen mycket under självaste tillverkningen? Min man undrar om hur du upplever rengöringen och lite generellt om självaste underhållet , svårt eller lätt, är det någon del som du inte kan ta lös och rengöra? Supertack, Magdalena 

Jag har ett par program på min maskin där man ska lägga på frön ovanpå före gräddningen. Då piper den när den tycker att man ska lägga på det. Annars är det bara när man sätter igång den och när den är klar.
Visst låter maskinen lite men absolut inte så man störs av det. Och det är bara under knådningen den låter lite.
Jag tycker den är väldigt enkel att hålla ren. Man ska inte diska själva bläcket med diskmedel men det behövs inte heller den är jättelätt att göra rent. Armarna som knådar får man göra rent för sig och de kan visserligen vara lite trixiga att komma åt ordentligt men inget som är omöjligt eller onödigt svårt. Det är bara tråget och armarna som behöver göras rent och de är jättelätta att ta loss så det är inget krångel med att sköta maskinen heller :)
Does it become a walk?
/Ida
#70 vill oxå ha en sån……….vill, vill, vill

Köp, köp, köp
Du får önska dig en i julklapp 
Does it become a walk?
/Ida
Meh vilken fuska maskin ^^ skulle vilja ha en hushålls assistent och en sån där manick ;)
#72 Önskar av tomten den maskinen……..men , men

#73 Hehe, inte fusk heller ;) Toksmidigt och billigt att göra gott bröd ;)
#74 Hoppas tomten har en över till dig ;)
Does it become a walk?
/Ida
#75 billigt om du har pengarna för maskinen ^^

Min maskin är beställd. Den kommer spara in sig på mindre än tre månader. Vi köper bröd för 5-600 per månad. Dessutom slipper man allt trist köpebröd.

#76 Jo, själva inköpet är ju en slant.. men det tjänar man snabbt in.
#77 Va kul! Ni kommer definitivt snabbt tjäna in kostnaden för maskinen :D
Does it become a walk?
/Ida
Våran maskin behöver man inte göra nåt alls med. Om det blir några rester i formen eller på den lilla "vispen" så är det bara att plocka bort med fingrarna. Det är sånt matrial så att inget fastar och man behöver inte diska :D.
Emma

Näe, man behöver sällan göra rent något nämnvärt i min heller. Men jag brukar skölja ur den för det känns bäst så ;)
Does it become a walk?
/Ida
#80 haha vi är för lata för det också. Men vet inte det är pappa som sköter den ;)
Emma

Tefalmaskinen är slut ÖVERALLT. Jag beställde på tretti.se dagen efter så ändrades lev datum från v50 till v7 :-(

#82 Nej, vilket elände!
Does it become a walk?
/Ida

När man gör i maskin, blir de så luftig och gott.. När man brukar baka själv så kan det bli lite "dött" De köpta e luftigt liksom…hur blir det i maskinen?

Det blir luftigt och fint tycker jag. :)
Does it become a walk?
/Ida
:( Min tefal bakmaskin har gått sönder. en av packningarna i botten har gått sönder så det har kommit in en massa gegga där o den knådaren rör sig knappt. Ska skicka in den på garantilagning. Men vad bortskämd man blev fort, nu blir det köpebröd ett tag igen usch.
Hoppas bara att det går fort att fixa.
/Cecilia

Nej va trist. Hoppas verkligen det går fort. Men vet du, om du vill ha tips på lättbakade goda limpor så är det Emmalimpa. Ihop med degen, gör limpor, jäs 2 timmar och in i ugnen ca 40 minuter. Säg till om du vill ha receptet på det så letar jag upp det åt dig.
Does it become a walk?
/Ida
Tack,låter intressant. Har du receptet? Annars så har jag blivit för bekväm för att baka bröd vanligt med det lät nästan smidigt.

1 l vatten
2 pkt jäst
1-2 tsk salt
1 påse brödkryddor
1 pkt farinsocker
1/3 rågsikt
2/3 vetemjöl
Baka ut degen till limpor och låt de jäsa 2 timmar.
Gräddas i 175 ºC i ca 40 minuter.
Jag brukar köra på enbart rågsikt och det blir lika bra. Tycker man om degigt bröd kan man korta ner gräddningstiden lite. Degen blir ca 4 normalstora limpor.
Det är riktigt gott bröd!
Does it become a walk?
/Ida