Vildjäst
Vad är vildjäst? Hittade en beskrivning på hur man ska sätta en vildjäst och sen baka på den. Det lät så spännande så nu ska jag gå och ta fram aprikoser, honung och Socker så får vi se hur det går.
Det tar ganska lång tid att bli färdigt, nån vecka eller så, så det blir nog en liten följetång. Kan ju ta lite bilder också.

Tack. Jag hittade receptet och en del kommentarer av en slump på en blogg. Jag som aldrig läser sådana, de intresserar mig inte annars. Dock kommer jag nog att titta lite vad den här Martin skriver.

Blir inget bakat på det nu i helgen då med andra ord? Men vi kanske får nåt gott till jul på det iaf ;) Bilder och följetång låter jättebra tycker jag :D
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Nu är vildjästen färdig och står mörk och fin i kylen.
Jag har dessutom börjat baka på det genom att blanda en liten del med mjöl och vatten. Denna blandning står nu lite varmt och ska förhoppningsvis vakna till. I morgon kan det nog bli bröd av det.

Spännande ;) Ska bli kul att se vad det blir av allt. Glöm inte kameran nu ;)
Does it become a walk?
/Ida

Bröden står i ugnen just nu och jag har tagit ett par kort.

wow vad spännande!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Då är det klart nu då ;) Vi väntar med spänning :) Spara en bit så vi får smaka till jul ;)
Does it become a walk?
/Ida

Burken såg ju inte så värst trevlig ut ;) Men bröden ser ju inte så tokiga ut. Smakade det bra?
Does it become a walk?
/Ida

Haha, du bara måste :P
Karin och Karin? Syster och pastor antar jag?
Och så skickar du med en bild på mitt härliga knäppa pälsmonster :D
Jag ser iaf fram emot att smaka på julafton :)
Does it become a walk?
/Ida

Blev ju kanonfina bröd!
Går det att få ta del av receptet?

Jag har precis satt två nya degar för vildjästbröd, ett med vete och ett med råg.
Jag kommer att beskriva vad jag gör och lägga in bilder. I detta inlägg blir det råg och i nästa vete. Jag kommer att komplettera båda efter hand i nya inlägg om jag ska kunna visa flera bilder.
Vildrågbröd
Steg 1
- 30 ml vildjäst
- 15 ml vatten
- 0,75 dl rågmjöl
Detta blev lite hårdare klutt än jag tänkt så det kan vara bra att ta lite mindre mjöl. Dock kommer jag att dokumentera precis det jag gör här.
Nu har jag ställt bunken, täckt med plast under utblåset till värmepumpen för att det ska stå lite varmare än rumstemperatur.

Nu har jag tagit steg 2 och blandat ner ½ dl vatten och ungefär 1 dl mjöl i vildsmeten. Jag tog lite mindre i rågsmeten eftersom den blev lite torr i steg 1. Det blev nästa åtta timmar mellan stegen och nu får de stå till sig till i morgon bitti.

Tack för länken!
Spännande det här 

Och nu är brödet klart. Som ni märker så har jag inte hunnit redogöra för alla steg på vägen men det kommer här.
Steg 3 var att blanda vildjästklutten med 4 dl vatten och i rågbrödsfallet 4 dl rågmjöl och 5 dl dinkelmjöl. Och i vetedegen med 7-8 dl vetemjöl.
Jag körde smetarna i min Bosch-maskin och sen tillbaka i bunkarna för ny jäsning. Denna gång fick de stå i cirka åtta timmar.
Steg 4
Nu blandas sista omgången vatten och mjöl in enligt följande:
ca 600 gram av vildsmeten
4 dl vatten
ungefär lika mycket mjöl som vildsmet, dinkelmjöl till rågsmeten och vanligt vetemjöl till den andra.
25 gram örtsalt
Jag körde degen i maskin tre-fyra minuter innan jag hade i saltet och körde en stund efter det.
Det blev en ganska kladdig deg men bra.
Jag la nu degen i väl inoljade tupperwareburkar och eftersom vi var bortbjudna placerade jag dem i källaren för att det inte skulle jäsa för snabbt. Enligt Martins blogg ska man ha degen i lite över rumstemperatur i tre timmar, jag hade degarna i 16 grader i tolv timmar.
Så nu i morse gick jag upp och formade bröd, två av varje, och la dem på plåtar för sista vilan innan gräddning. Efter 1,5 timmar fick vetedegen åka in i 230 grader men jag sänkte direkt till 200-210 grader och gräddade i en halv timme.
När den var klar var det rågdegens tur. Lite lägre temperatur både från början och när jag sänkte men samma gräddningstid.
Bägge bröden blev goda.

Vildvetebrödet:
Hela processen i bilder.

Vildrågbrödet
Hela processen i bilder ------>

Nu har jag smakat det vita brödet. Heeelt fantastiskt gott! Har ni tid och tålamod så kan jag verkligen rekommendera att testa att göra sånt bröd. Jag är helsåld! '
Gör du ett par limpor åt mig till examen pappa? 
Does it become a walk?
/Ida

OK, jag ska försöka. Om vilddegen jag frusit in lever går det bra annars hinner jag nog inte få det klart. Går och tar fram det ur frysen nu.

Yey! Då håller jag tummarna stenhårt för att den lever 
Does it become a walk?
/Ida