Hur låter det här??
Hur låter det här?
en tårta med chokladbottnar (mörka, eller iaf inte för söta) hallonmousse som fyllning och sedan sugarpaste som täcke? Vet inte riktigt vad som skulle passa bra att spackla tårtan med under sugarpasten ;P Det kanske blir lite för sött, därför skrev jag det där med chokladbottnarna :P Eftersom mamma får spatt och spader när jag planerar mina tårtor tänkte jag att jag kan fråga er istället, ni är duktigare på det här området också ;P Men jag är nybörjare, och då måste man faktiskt fråga för att komma någon vart ;D haha 
Jag tycker det låter jättegott (med moussen utan gelatin då) ^^,
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

haha, så bra :)

Många tycker om kombinationen av hallon och choklad. Jag gör det inte :P Men jag skulle nog ta nån mer chokladsmak i tårtan än bara bottnarna. Tex chokladsmörkräm att spackla med eller en fluff på marabous mörka choklad kanske.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

oooh, bra idé! Då har jag något att spackla med :)

Jag har en ny idé! xD Hallonmousse brukar ju inte smaka så värst mycket, så man kanske inte märker av det så mycket, så då kom jag på…. varför inte apelsinmousse? ;) Men kan inte bestämma mig riktigt :/ ;P haha! Tårtan ska jag ju göra till jul, så då kanske apelsin passar lite bättre än hallon ;) hehe
Apelsin tycker jag passar bättre till choklad är ingen favorit av choklad över huvudtaget och anser att hallon och choklad verkligen inte passar ihop ^^
Apelsin och choklad låter finemang..

#7 njaa, Marsipan är ju något som inte är min favorit alls ;P
Det med citronen var smart! Det ska jag prova nån gång :)
Funderade på en sak, chili i chokladen kanske ger den lite mer sting än den tråkiga bittra kakao smaken, bara en idé kanske bäst att någon som gjort det säger något för jag har bara användt det i smält choklad och i varm drick choklad

Har pratat med mamma om hur jag tänker göra tårtan, och då sa mamma att om där var apelsinmousse i kunde inte hon äta den, för det är "obakat" ägg i mousse! Seriöst! Sen sa hon att det måste vara grädde på tårtor, annars är det ingen riktig tårta (tror hon skojade lite, men ändå ;P), att först ta choklad, apelsin och sugarpaste, och sedan spackla med grädde, det blir ju helt fel! xD snälla kan någon förklara för henne att man kan baka tårtor UTAN grädde MED ägg som inte har varit i ugnen XD Hon kan inte ens äta cheesecake! :/

Då tycker jag du ska tala om för din lilla mor att det inte alls är ägg i mousse ;)
Does it become a walk?
/Ida

va??? det är det i alla recept på mousse jag hittar ;P

Jag har inte ett enda mousserecept med ägg i. Vill du göra apelsinmousse så kan du ta limemoussereceptet och byta ut limen mot apelsin. Det funkar utmärkt. Inga ägg :D
Does it become a walk?
/Ida

tack tack tack! Du har räddat tårtan!! ;D

Haha, hoppas den blir god :D
Does it become a walk?
/Ida

#15 det hoppas jag med! ;D haha
Har hört att "riktiga" mousser alltid är med ägg…
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Det finns egentligen ingen riktig regel för vad en mousse är. Förutom att den ska vara gräddbaserad.
Does it become a walk?
/Ida

Men vad ska man ha gelatin i det för?? I de recept jag hittar är där gelatin i, men det blir ingen skillnad ;P

Hur menar du nu?
Does it become a walk?
/Ida

Det brukar ju vara gelatin i mousse (vad jag har sett iaf ;P) men varför behöver man gelatin i mousse?
För att stabilisera. Bara grädde - då är det ju eg. smaksatt grädde vi pratar om - är inte så stabilt och därför inte jättebra som tårtfyllning.
Mousse är en konsistens snarare än ett recept, kan man säga. Man kan göra det på massor av olika sätt, men visst är de allra flesta gjorda på ägg. Betydligt vanligare än grädde, skulle jag säga :) Internationellt sett, alltså. I Sverige är det nog ofta gräddbaserat.

#22 okej :)
Jag har hittat ett recept på limemousse från tråden "Recept på tårtfyllningar" i #4. Kan man bara byta ut limeskalet mot apelsinskal och saften mot apelsinsaft? Om man vill göra apelsinmousse alltså :P

#23 Japp, det kan man ;) Jag har testat :D
Does it become a walk?
/Ida

#24 vad bra, då får det bli så :D

Det kan vara en idé att minska liiite på sockret eftersom apelsin inte är lika syrt som lime ;)
Does it become a walk?
/Ida

#26 okej, tack för tipset ;D

Jag har inte några recept på chokladbottnar som jag vet är goda (Jag brukar göra på en vanlig mjuk chokladkaka som är ganska söt) ;P Har ni chokladbottnar som ni vet är goda och inte allt för söta så får ni gärna lägga in det ;)

Gör den vanliga tårtbottnen men byt ut ½ dl vetemjöl o ½ dl potatismjöl mot 1 dl kakao.
Does it become a walk?
/Ida

Men jag har inte potatismjöl i den, det är egentligen inte någon tårtbotten, bara en vanlig chokladkaka ;P Men jag har ett recept på chokladbottnar, men det har jag aldrig provat så jag vet inte om de är goda elr inte :P

Men det receptet finns här på sidan. Tror till och med att jag har nålat upp den tråden ;)
Does it become a walk?
/Ida

Jaha, har hittat det nu, jag har inte lagt märke till det innan xD haha! Tack :D