Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettkakor
Läst 2343 ggr
Liss
0

Lussekatter

På onsdag, antagligen, ska mammsen och jag sätta igång och baka. Vi har hittat både det ena och det andra med saffran. (Vi älskar saffran) Vi ska väl testa en hel del men jag vill såklart ha hederliga lussekatter också. Men dem får jag göra, för mor min kan inte kavla och greja.

Har ni kanske några tips på hur man får till dem så saftiga och goda som möjligt? De är himla lätt att lussekatter blir torra och tråkiga.

Vad jag har läst mig till är att man kan ha kesella i degen, så blir det saftigare. Det kanske är något att testa?

Vad är era bästa recept på lussekatter?

(Mitt tips är 1tsk sprit för att förstärka saffran smaken)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

HolyFool
0

Jag är ju inte bra på att baka sötbröd men min kära hustru har ett recept på saffransbröd som inte blir torrt. Kollar med henne och återkommer.

HolyFool
0

Reseptet finns i "Sju sorters kakor" och heter Mormors saffransbröd. Om du har den boken.

Kurina
0

Kesella i degen brukar jag ha och så blanda inte i så mycket mjöl i degen utan den ska vara lite kladdig.

Ebba-A
0

Jag har för mig att man ska byta mängden ägg i receptet mot 250 gr vanlig kesella, men jag är inte säker :S

Värd på Choklad iFokus

FeliciaS
0

Vi gör degen på recept från "Mors längder" ut kokboken "Rosendahls trädgårdscafé" - enligt mig, mamma och mormor den bästa bulldegen som finns :) Saftig och så underbart god! Jag gjorde som i receptet men tillsatte även 2 påsar saffran när man blandar mjölk, smör och jäst.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Liss
0

Tack så mycket för era kommentarer:)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Sovgott
0

Mina tips: ta mer saffran än det ska vara, använd vetemjöl special, ha kesella (inte lätt-varianten) i degen, baka på riktigt smör, använd jäst för söta degar, välj röd mjölk, och ha inte i för mycket mjöl. Mina lussekatter blir inte torra, utan fluffiga och fina. Glad