Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettövrigt
Läst 851 ggr
FeliciaS
0

Pepparkakans dag 9 december!

Idag är det pepparkakans dag! Så se till att fira detta genom att äta pepparkakor i olika former och konsistenser :)

Som en liten "hyllning" till våra kära kryddiga julkakor delar jag med mig av ett par recept.

"Vanliga" pepparkakor Ca 300 st

• 300 g smör
  • 5 dl socker
  • 1 dl ljus sirap
  • 1 msk malen ingefära
  • 2 msk kanel
  • 1 msk malda kryddnejlikor
  • 2 tsk kardemumma
  • 1 msk bikarbonat
  • 2 dl vatten
  • 15 dl vetemjöl

Låt smöret bli rumsvarmt. Rör smör, Socker och sirap till en jämn smet. Använd gärna elvisp när du gör pepparkaksdegen.

Rör sedan ner ingefära, kanel, kryddnejlikor, kardemumma och bikarbonat. Tillsätt sedan vatten och sist mjölet. Använder du inte elvisp - knåda då in mjölet i degen på ett bakbord.

Låt degen ligga i kylskåp minst 1 dygn insvept i folie.

Tag fram en bit i taget av degen och kavla ut den tunn på ett bakbord. Tag ut kakor med mått och lägg på kalla smorda plåtar eller med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen i 200-225 grader i 4-5 minuter.

-------------------------------------------------------------------------------

Frukostpepparkakor

2 dl ljus sirap
1 1/2 dl strösocker
75 gr smör
1 tsk ingefära
2 tsk malen kanel
Drygt 1 tsk mald kryddnejlika
1 ägg +
1 äggula
1/2 dl mjölk
1 tsk hjorthornssalt
1 tsk bikarbonat
Cirka 9 1/2 dl vetemjöl
_
Koka upp sirap och Socker. Häll den heta blandningen över smöret i en degbunke. Tillsätt omedelbart kryddorna. Vispa upp ägget och äggulan och blanda ner grädden och rör ner alltsammans i smeten. Arbeta med elvispens degkrokar tills smeten har fått rumstemperatur.

Rör ut hjorthornssalt och bikarbonat i 1 msk kallt vatten innan alltsammans blandas ner i smeten. Arbeta nu in mjölet, lite i sänder. Täck bunken med plastfolie och ställ i kylen i minst ett dygn.

Arbeta degen smidig och dela i 3 bitar. Varje bit delas i ca 10 bitar som formas till runda bullar (platta till lite) som lägges mycket glest på plåt (6-7st). Grädda i nedre delen av ugnen 10-15 min eller tills kakorna fått färg, i 200 grader.
Så fort kakorna är flyttbara är de klara.
Om kakorna blir för mörka undertill, sätt in en extra plåt under den första vid fortsatt gräddning._

-------------------------------------------------------------------------------

Mjuk pepparkaka

150 g smör eller margarin
3 ägg
3 dl strösocker
1 msk kanel
1 msk ingefära
2 tsk malda nejlikor
1 1/2 dl gräddfil eller filmjölk
1 1/2 dl fast lingonsylt
1 tsk bikarbonat
2 1/2 dl vetemjöl
2 dl havregryn

_Sätt ugnen på 175 grader. Smält smör eller margarin och låt svalna. Vispa ägg och Socker vitt och poröst. Ha kryddorna i smeten, tillsätt därefter växelvis mjöl/havregryn/bikarbonat och det smälta fettet.

Blanda fil med lingonsylten och rör försiktigt i smeten, vispa ej. Grädda ca 1 timma i en avlång brödform._

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Solaika
0

Hade ingen aning om att det va pepparkakans dag den 9e. Jag vet bara att alla Annor hade namnsdag då ;) Men nog åt jag pepparkakor allt :P

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

FeliciaS
0

#1 Jag fick inte reda på det förrän samma dag, hann inte baka någon pepparkaka men åt köpta ^^,

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Solaika
0

Vi bakade förra helgen så jag hade med mig hembakta från mor och far. Med kristyr på Skrattande

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida